Lion Effort är en återkommande övning som genomförs tillsammans med alla nationer som opererar JAS 39 Gripen. För tre år sedan hölls den på F 17 i Sverige och i år är det Tjeckien som står som värdnation och övningen utgår ifrån ?áslav Air Force Base några mil öster om Prag.
Deltagande Gripen-nationer i år är Sverige, Tjeckien och Ungern samt Thailand som endast deltar med piloter som flyger med övriga nationer i baksits i JAS 39D. Utöver detta deltar även Tyskland med Eurofighter och Polen med F16, vilka utgår från respektive hemmabas. I övningen deltar också tjeckiska L-159 Alca, transportflygplan, Mi-24 attackhelikoptrar samt Mi-171 transporthelikoptrar.Årets övning pågår från 11 maj till 24 maj och avslutas med att fira 10-års jubileum för Gripen i Tjeckien med en stor flygshow på lördagen där allmänheten är inbjuden.
Det svenska deltagandet utgörs av 172. Stridsflygdivision, 2 div ur F 7 samt 12. flygunderhållskompaniet ur 1. Flygbasbataljon/F 17 förstärkt av flygunderhållskompaniet ur F 7. Dessutom deltar en lednings- och stabsdel, samt ett par flygstridsledare ur LSS som för övrigt lett flera företag under övningen från en tjeckisk ledningscentral.
Kontingenten ombaserade ner på måndagen den första veckan med sex respektive fem flygplan vilket gör det svenska deltagandet till drygt ett hundratal personer samt elva flygplan, nio JAS 39C och två JAS 39D.
Foto: CZ AF
Tyvärr drabbades vi här tisdagen den 19 maj av ett haveri. En ungersk JAS 39D, ej deltagande i övningen Lion Effort, havererade i samband med landning på ?áslav. Båda ombordvarande räddade sig med fallskärm och mår efter omständigheterna bra. Ingen svensk personal var inblandad i händelsen och stämningen vid förbandet är fortsatt god. Tisdagens eftermiddagspass liksom onsdagens förmiddagspass ställdes dock, men nu har övningen återupptagits.
Normalt sett flyger vi två pass om dagen, ett COMAO innan lunch och sedan en Shadow wave efter lunch. COMAO, Composite Air Operations, är komplexa flygoperationer som involverar ett stort antal flygplan i olika roller och funktioner. Det är oftast utspritt över ett större område där det kan finnas flertalet olika mål. Som i den här övningen deltar samtliga flygplanstyper samtidigt för att lösa en ställd uppgift där det är av yttersta vikt att alla samarbetar med varandra för att uppgiften skall kunna lösas. Detta resulterar i att alla de som deltar i förmiddagens COMAO ägnar dagen innan åt att planera. Efter flygpasset ägnar man sedan eftermiddagen åt att tillsammans utvärdera förmiddagens operation och hjälps åt att komma fram till lärande slutsatser. Detta bidrar till att alla deltagande nationer får ta del av varandras erfarenheter och att samtliga får ett utbyte, oavsett tidigare erfarenhetsståndpunkt. Framförallt är detta oerhört lärorikt för oss yngre piloter som inte har varit på så många internationella övningar tidigare.
Shadow wave kallas de uppdrag som flygs på eftermiddagen. Dessa kräver inte lika mycket förberedelser vilket gör det möjligt att fortsatt utbyta erfarenheter utan att behöva genomgå hela planeringscykeln som krävs för ett COMAO. Här ligger fokus istället på enskilda övningar, så som till exempel luftstrid mellan olika flygplanstyper eller Close Air Support. Det är alltid givande att planera flygpass med piloter från en annan nation i ett annat land, något som numera alltmer har blivit en normalbild för en svensk stridspilot.
Divisionerna ur F 17 och F 7 arbetar självständigt som två olika divisioner, men nära och samlokaliserat i syfte att möjliggöra kunskapsutbyten mellan divisionerna, både rörande rena procedurer på marken och i luften, men även utbyte av erfarenheter av det mer taktiska slaget. 172. stridsflygdivision har ju sedan länge stor erfarenhet av denna typ av övning, även om personalomsättning gör att för de yngsta är detta första gången. Men för piloter och MSE ur F 7 är detta första gången på flera år som man deltar i en så pass komplex utlandsövning. Under det senaste året har man förberett sig väl, bland anat genom samövningar med F 17. Här har man också kunnat öva med fullt system, bland annat HQ2, IFF, L-16 och EWS/ECM, vilket passar väl i linje med den politiska inriktningspropositionen och flygvapnets planer att stridsflygdivisionerna på F 7 snart åter ska vara krigsförband.
Flygunderhållet arbetar gemensamt som ett kompani med 12. Flygunderhålls-kompaniet ur F 17 som stomme, förstärkt med tekniker från F 7. Foto: Michael Gleffe/ Försvarsmakten
Den första dryga veckan har det varit strålande sol och blå himmel. Det vill säga varmt. Uppgiften dessa två veckor är solklar. Flyg i luften! För att lösa den uppgiften finns personal för klargöringstjänst, reparation/underhåll och materiel/säkmat. Alla behövs för att lösa ställd uppgift. Med svetten droppandes från pannan hissas fälltankar upp och ner. Flygplan tankas och klargörs för att vara redo för kommande flyguppdrag. Efter sista passet är uppgiften att reparera eventuellt trasiga flygplan och se till att divisionerna har 11 hela flygplan att flyga med under övningen. En uppgift som inte alltid är självklar. Men är det något som flygtekniker är duktiga på så är det att anpassa sig till rådande förhållande och omständigheter, finna nya lösningar och arbeta hårt för att få flygplanen hela. I stort sett alla planerade flygpass har genomförts enligt plan.
I kontingentsledningen arbetar vi också gemensamt med personal ur både F 7 och F 17. Många värdefulla erfarenheter har dragits och vi är övertygade om att detta är ett bra och kostnadseffektivt sätt att genomföra utlandsövningar som denna. Mer om den så viktiga logistikplaneringen följer för övrigt i en senare artikel
Tommy Petersson, kontingentschef Lion Effort 15
En stolt kontingentschef på väg mot ett CAS pass. Foto: Försvarsmakten