På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Kommentarer till Haverikommissionens rapport rörande kollisionstillbud vid F 21

flygvapenbloggen

Den 20 mars 2014 inträffade ett allvarligt tillbud då två JAS 39 Gripen var nära att kollidera under en luftstridsövning. Haverikommissionen valde att utreda händelsen och idag den 27:e april har rapporten från händelsen utgivits med ett antal rekommendationer till Försvarsmakten.

Redan i samband med händelsen vidtog Försvarsmakten ett antal omedelbara åtgärder där målsättningarna och innehållet i det aktuella utbildningspaketet justerades.

Övningen var en del i det utbildningsskede för blivande Gripenpiloter som benämns CRT, Combat Readiness Training, och innebar att två jaktflygplan genom att samarbeta skulle bekämpa ett ensamt manövrerande målflygplan. Utredningen visar att under ett anfall missbedömde den övade eleven i ett av jaktflygplanen målets flygbana, vilket ledde till att jaktflygplanet kom att passera mycket nära målflygplanet. Efter händelsen avbröts övningen och samtliga flygplan återvände till F 21, Kallax.

Utredningen visar vidare att den aktuella omgången elever drabbats av avbrott och förseningar i sin utbildning. Haverikommissionens slutsats är att händelsen orsakades av att eleven ej erhållit en sådan flygutbildning att han uppnått förväntade kunskaps- och förmågekrav vilket i sin tur lett till att övningen ej kunnat genomföras med erforderlig säkerhet. De rekommendationer som riktas till Försvarsmakten fokuserar på att skapa kontinuitet i flygutbildningen så att säkerheten i genomförandet ej påverkas negativt. Rapporten innehåller även rekommendationer kopplade till överlämning av elever mellan olika förband, innehåll i utbildningsanvisningar samt kraven på flyginstruktörer m.m.

Försvarsmakten har som nämnts ovan redan initierat ett antal åtgärder, men kommer nu att djupare analysera rapporten för att därefter återkomma till Haverikommissionen med vilka åtgärder som vidtas eller som planeras att vidtas med anledning av de givna rekommendationerna.

Högkvarterets Flygvapenavdelning

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

8 kommentarer

  • Jens 30 april 2015 17:26

    Ja, luft strid är komliserad verkamhet och kväver ordentliga förberedelser. Dessa förberedelser sker oftast med största nogrannhet. Vad Haverikommisionen inte har en anig om är hur snabbt som händelseföloppet är i jaktstrid då personerna som uttalar sig i bästa fall har hovrat en HKP 4 på stryrautomat 20 m över havet. Rekomenderar att följa med på ett pass i verkligheten innan man kommer med rekomendationer.

    • Pär-Olov Carlsson Jens 3 maj 2015 08:57

      Hej Jens

      Jag brukar inte kommentera sådant som skrivs på bloggen då det ofta bara leder till pajkastning. Men i detta fallet kände jag att jag måste.

      Jag tycker verkligen att du är ute och cyklar i det blå. Eftersom du inte skriver vad du arbetar med så får kan man göra ett antaganden.
      1. Du är inte själv pilot. Då får man ta det hela ur ett okunnighets perspektiv.
      2. Du är själv pilot. Då kan man bara beklaga att du ger dig på kollegor på detta sätt. Om det är ett personagrepp så är det fegt och är det ett angrepp på kollektivet så är beklagligt.

      Jag vet att det finns mångal piloter i Försvarsmakten som med glädje skulle visa dig vad det innebär att hovra en helikopter på autopilot 20 m över vattnett i full storm, snöglopp, hög sjö, mörker, med ytbärgaren i vinschen. Det är inte alltid farten som avgör svårighetsgraden.

      Jag som skriver detta är utbildad helikopterpilot i Försvarsmakten. Har varit tekniskchef i Flygvapnet och i den rollen arbetat även med de spetsiga systemen. Jag har mer än 30års erfarenhet av flygning och flygtjänst. Om du Jens själv är pilot i Försvarsmakten tycker jag det är på sin plats med en ursäkt till dina kollegor. Ett plumpt och okunnigt inlägg. Är det tänkt som kritik till utredaren så föreslår jag att du tar direktkontakt med vederbärande och förklarar vad du tycker brister i rapporten.

      CAP

    • TAM Jens 3 maj 2015 18:12

      Hej Jens!
      Läste ditt inlägg på Haverikommissionens rapport rörande kollisionstillbud vid F 21. Tycker det är okey att du har en annan åsikt och uttrycker den. Dock gillar jag inte då du ger dig på en yrkesgrupp som du uppenbarligen inte har en aning om hur de genomför sitt jobb.
      Jag ställer frågan till dig om du är anställd pilot inom FM och har erfarenheter som stridspiolt?
      Själv har jag ” hovrat en HKP 4 på stryrautomat 20 m över havet” under 14år och kan informera dig att det inte är det ända som genomfördes med den helikoptertypen.
      Jag skall gärna informera dig om vad vi mer gjorde med HKP4, och vad som krävdes för snabba belut, under min tid som pilot på nämnt system.

    • Leif Åström Jens 1 juni 2015 17:13

      Hej Jens,
      Du känner förmodligen inte till att haverikommissionen alltid tar in experter i utredningar där man saknar egen kompetens.
      I den aktuella utredningen deltog jag som operativ expert. Kanske kan det lugna dig något, att jag har ca 3 700 flygtimmar, huvudsakligen i A32A Lansen, AJ/AJS37 Viggen, JA37 Viggen samt JAS39 Gripen. Jag har alltså, som du säkert förstår, erfarenhet från ett ganska stort antal luftstrider...

  • iTem 7 maj 2015 11:39

    Hej Jens!
    Jag har flugit stridsflygplan i Flygvapnet i 23 år och är fortfarande aktiv på 39C/D.
    Ser med bestörtning hur ni raljerar över en yrkesgrupp som löser nogsåväl svåra uppgifter. Jag har alltid önskat att få chans att flyga hkp just på grund av de uppgifter de löser, krav på kunskap och färdighet samt svårighet/utmaning i själva uppdraget. Tyvärr har inte alla kugghjulen gått i lås så jag har aldrig haft chans för att få prova om jag duger. Detta känns tråkigt.
    Tror det är dags att du börjar fundera på vad du vill säga innan du börjar skriva. Ursäkt på sin plats. Från en som får harva på med att flyga 39.

  • Sven E Hammarberg 30 maj 2015 01:09

    Hej Jens.
    Det är alltid intressant att se okunnighet manifesteras i skrift. Den bästa medicinen mot den bristsjukdom du uppenbarligen lider av, är fortsatta studier.
    Du är välkommen att inledningsvid ta del av vilken utbildning och antal flygtimmar på spetsiga flygplan (inklusive JAS 39) som huvudskribenten av nämnda utredningsrapport har samlat.
    Förhoppningsvis läser du sen rapporten med lite större ödmjukhet.

    • Sven E Hammarberg Sven E Hammarberg 1 juni 2015 12:11

      Äsch, det där var onödigt kantigt uttryckt av mig. Ber om ursäkt, Jens. Man ska inte skriva bloggkommentarer mitt i natten.
      Men faktum kvarstår. Utredningskommissionen hade, enligt namnen på s. 5 i rapporten, en god sammansättning med välanpassad kompetens.

  • alf ingesson Thoor 2 juni 2015 09:30

    Nämnda utredning är enligt min bedömning och utifrån min kunskap välgjord med noggranna och insiktsfulla analyser. Viktigt nu att FV tar till sig de rekommendationer som SHK gjort.

    Tack Jens för att Du skrev som Du gjorde vilket gav många av våra experter möjlighet att informera om hur utredningen och vilka kompetenser som ingår.

    IR (11200 tim varav 7500 i FV)

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *