En vanlig arbetsdag på F 21. Nästan. Arkivbild. Foto: Marcus von Elling/Försvarsmakten
Denna dag var som vilken annan dag som helst på jobbet förutom den detaljen att vi skulle skriva lite av historia och sjösätta en ny flygövning med våra närmaste grannar. Alla som följt vår verksamhet de senaste åren har inte missat den framgångssaga vi skapat i form av ett ytterst väl fungerande utbyte med våra nordiska kamrater i form av den Cross Border Training (CBT) som vi numera genomför i stort sett varje vecka. Detta samarbete skapar vinnare bland både utövare och inte minst våra skattebetalare har därför rönt ett visst intresse från andra nationer med liknande behov. Detta är en av anledningarna till att det har genomförts planering för en verksamhet namngiven till Finland-Sweden training event (FSTE). Denna påbörjades under 2014 och den första aktiviteten genomfördes nu under vecka 14, 2015. Ambitionen är att FSTE på sikt skall kunna bedrivas på liknande sätt som CBT, till en låg kostnad och med stor uteffekt. Just denna händelse har planerats under en period och har präglats av enkelhet då vi använder oss av våra mycket väl uppborrade kanaler från CBT. Inom ramen av FSTE så är en av målsättningarna att även samöva med de Nato-länder som för tillfället finns baserade i Baltikum. Vid detta tillfälle så inbjöds resurser från USAFE i form av F-16 ur 510 fighter squadron från Aviano, Italien men just denna dag baserade på Ämari, Estland samt lufttankningsflyg från Mildenhall i UK. Den totala styrkan utöver USAFE var åtta Jas 39 från F 21 med piloter ur både 211:e och 212:e stridsflygdivision samt fyra F-18 ur finska flygvapnet. Regelverket som skulle styra luftkriget är i grunden den order vi har liggande för CBT samt egna nationella regler i de fall dessa är mer restriktiva.
Genomförandet
All planering var helt klar då vi gick hem från jobbet på måndagen och vi såg fram mot ett fantastiskt övningstillfälle – dock i nya områden samt med några nya aktörer från USAFE. Alla som pysslat med planläggning av ett flyguppdrag vet att man ska lägga en grov enkel plan som inte kan missförstås och att flygsäkerheten alltid ska överrida alla taktiska funderingar. Alla vet också att man bör lägga en viss tid på planläggningen vad gäller att om inget oförutsett händer på vägen. Alla vet också att den mesta tiden av planeringen bör läggas på hur vi löser uppkomna händelser så kallade ”what ifs” då detta helt säkert är något som kommer att hända …
Denna morgon möts vi av riktigt klassiskt bakslag på våren och kung Bore väljer att krama ur sina sista resurser under natten och berika oss med dryga två dm tung blöt snö. Vi får även veta i ett mycket sent skede att tankern från Mildenhall är en resurs vi får klara oss utan. Allt detta mindre än två timmar innan första start från Kallax. Ett aktivt coachande av snöröjningsresurserna på F 21, vilka jobbar som ett F1-team, gör att vi kan lätta med skrikande efterbrännkammare något sent men med möjlighet att jaga ikapp tid på vägen ner mot övningsområdet. Ersättningen för lufttankningen får våra vänner på Ärna tjäna som då vi planerar att snabbtanka åtta Jas 39 efter övningen och innan vi beger oss norrut igen. Erfarenheten visar att det inte är ett smart drag att genomföra sena ändringar i den stora planen, då man en gång tryckt på ”play” så går tåget och förhoppningsvis finns det alternativa planer till allt som kan tänkas hända under uppdraget.
Övningen genomförs i ett övningsområde norr om Åland i finskt FIR och vi från Kallax har en anflygningstid på cirka 30 minuter, vilket får anses som helt acceptabelt. Idag övar vi med sex Jas 39 på röd sida vilka anfaller en blå styrka på fyra F-18, två F-16 och två Jas 39. Vi befinner oss i övningsområdet i en timme och på grund av dåligt väder på Kallax så måste vi som sagt snabbtanka på Uppsala av personal som på ett imponerande snabbt sätt fyller upp åtta Jas 39 och med en honnör skickar oss norrut igen.
Arkivbild. Foto: Marcus von Elling/Försvarsmakten
Reflektion
Som jag skrev i början så kändes det att vi skrev lite historia då vi övar under ett litet nytt koncept, nytt område och med lite nya spelare. Att detta är en form av övning som vi ska fortsätta med råder enligt mig inget tvivel om. Målsättningen med denna typ av samövningar är att öka förmågan till att genomföra kvalificerade luftoperationer tillsammans med andra länder, både i vårt närområde och utanför detta. En underliggande målsättning är dessutom att öka den operativa effekten genom kvalificerade momentövningar som bedrivs till en låg kostnad då start och landning sker på hemmabas. Dessa målsättningar uppfylls varje gång vi sätter upp övningar av detta slag och det finns stora möjligheter till ytterligare utveckling av denna typ av samarbeten/samövningar
Att vi sen gjorde väldigt bra ifrån oss och hade en fantastiskt rolig dag på jobbet antar jag att läsaren tar för givet ;-).
Mj Stefan Kaarle
Ställföreträande divisionschef 212:e stridsflygdivisionen, F 21
31 mars 2015