Automatkanon med länklöst matarsystem. Fotograf: Kn Jörgen Hägg, TU BAS
Meatball 2014 från ett TUBAS- och flygteknikerperspektiv.
Under två veckor i juni studerar LSS (TUBAS) med stöd av tre flygtekniker från F 7 det brittiska flygvapnets arbetssätt och rutiner samt gemensamma system såsom HMD och automatkanoninstallation. Utbytet har genomförts genom studiebesök och utbytesverksamhet där brittiska och svenska tekniker har haft möjlighet att följa med under klargöring av Typhoon respektive Gripen.
Vi genomför vår verksamhet genom att vara en del av förbandet, d.v.s. teknikerna från F 7 är med och bedriver flygunderhållstjänsten och TUBAS-representanten agerar logistikansvarig för planerande, genomförande och avveckling av övningen.
Dagen börjar med att våra stridsflygplan görs klara för flygning. Under natten står flygplanen tillsammans med Typhoons och Tornados i RAF:s hangarer. Flygplanen bogseras ut och blandas efter hand med Typhoons på vägen till den 30000m2 stora uppställningsytan (linjen) där flygplanen ska få sin slutliga kontroll innan de ska upp i lufthavet. Under tiden förbereds dagens samarbete med britterna av TUBAS-representanten som oftast består av studiebesök eller i vissa fall rena utbyten mellan förbanden.
Linjen delas med ett 20-tal Typhoons och Tornados, men även med Spitfires och Lancasters som står på en ramp längre bort. Dessa opereras av Battle of Britain Memorial Flight och är som namnet avslöjar ett flygande museum. Situationen kan ibland verka surrealistisk då lufthavet blandas med ljud från dagens supermoderna jetflygplan till 40-talets kolvdrivna propellerflygplan. Då är det bara att luta sig tillbaka och njuta.
Vi producerar två pass per dag med fyra till sex flygplan i varje pass. Varje flygplan är utrustat med det nya hjälmsiktet, IR-roboten IRIS-T (Rb98) och en fälltank. Flygplanparken är blandad med en-sitsiga och två-sitsiga flygplan för att möjliggöra passagerarflygningar med den brittiska divisionen.
Det vi hittills har sett och lärt oss av utbytet är, vad det gäller det tekniska arbetet på flygmaskinen, att det skiljer sig väldigt lite trots radikalt olika flygplantyper. Vi känner igen oss i de flesta av alla klargöringsåtgärder. Däremot skiljer sig arbetssättet. Våra brittiska kollegor har en väldigt tydlig uppdelning av arbetsområden medan vi är enhetstekniker och kan och får göra samtliga åtgärder på vår flygmaskin. Vårt sätt att arbeta upplever vi som ett effektivare arbetssätt, framför allt med den begränsande personalmängd som svenska flygvapnet har.
Vi har också fått värdefull information om Typhoons automatkanon som har ett länklöst matarsystem av samma uppbyggnad som planeras i framtida svenska flygsystem. Att lära sig och förstå funktionen samt att se materielen innan den implementeras i våra egna system är en värdefull erfarenhet. Detta möjliggör bättre förutsättningar för kommande förberedelser och införande i framtiden.
Under övningen har också konceptet minimerad logistik provats. Det innebär bl.a. att vi endast tagit med oss materiel motsvarande två 20 fots-containrar, där en container är avsedd för stridsflygdivisionens planering och utvärdering av flygpass. Detta är ur brittiska ögon sett en mycket liten mängd materiel. De förundras också över hur vi kan bedriva tjänsten med så lite personal. Minimerad logistik är en stor och prioriterad uppgift inom TUBAS verksamhet, vilket på sikt skapar lägre kostnader samt medger större handlingsfrihet och användningsbarhet av förbanden för taktiska chefer. Här kommer svenska flygvapnet vara världsbäst inom några år.
Nu är det en dag kvar till ombasering tillbaka till Sverige med Tp84 och lastbilstransport. Hittills har vi fått ut det vi ville ha och är nöjda med vår och förbandets insats. Nu siktar vi mot nästa tillfälle där vi kan utvärdera vår verksamhet och inhämta nya erfarenheter.
TUBAS följer inte utvecklingen, vi leder den!
Jörgen Hägg, TU BAS och Ragnar Hallman, F 7