I år genomförs för femte gången Gripen TTP. Övningen tillkom våren 2008. Vid den här tiden var 171:a Stridsflygdivisionen, 212:e Stridsflygdivisionen och TU JAS ombeväpnade till JAS 39C/D. Nya förmågor infördes i snabb takt och vi upplevde att vi inte alltid var ensade i vår taktik och stridsteknik. TU JAS ansvarar i FV för publikationen TTP (Tactics, Technics and Procedures) vilken ska fungera som en gemensam metodhandbok för hur en pilot ska strida med Gripen. Med ambitionen att höja kvaliteten på publikationen och snabbt komma till gemensamma lösningar föreslog dåvarande stf DC på 171:a att vi skulle göra om divisionens ordinarie skjutveckor på Vidsel till en samövning.
Övningen genomfördes för första gången under veckorna 819-820. FV hade 2008 i uppgift att organisera ett insatsförband benämnt SE01 och detta skulle året efter följas av SE02. Vissa av förmågorna var kunskapsmässigt spridda på väldigt få individer. Spaningskapseln var på väg in i FV och SE02 skulle ha förmågan. Detta blev en av målsättningarna för den första TTP’n. TTP har sedan dess planerats varje år, men den fick ställas in 2011 på grund av insatsen i Libyen.
Årets TTP har blivit något mer komplex än den som genomfördes 2008. Idag är samtliga fyra stridsflygdivisioner ombeväpnade till JAS 39 C/D i en version som heter 19:5. Sedan 2008 har FV förutom spaningskapseln tillförts förmågor som NVG (mörkerhjälpmedel), AAR (lufttankning), L16 (internationell jaktlänk), IFF4 (igenkänningssystem), IRIS-T (jaktrobot) och GBU-49 (GPS-styrd precisionsbomb). Mycket av pilotens träning syftar mot interoperabilitet, det vill säga förmågan att verka tillsammans med andra förband och nationer. Även detta har implementerats genom att det i årets övning deltar stridsflyg från både Sverige, Norge (F-16) och Finland (F-18).
Övningsområdet: I söder ”blå” utgångsläge och i norr de LV-försvarade ”fiendebaserna”.
Från Sverige deltar de fyra stridsflygdivisionerna, ASC890 och TU JAS. Tyvärr fick vi problem med vårt lufttankningsflygplan så det genomförs ingen AAR. Det ska poängteras att övningen huvudsakligen syftar mot pilotens träning, men självklart behöver vi stöd av andra delar av FV och FM för att kunna bedriva verksamheten. Delar ur FV Basbataljoner och Armén (FAC) är en förutsättning för pilotens träning och förhoppningsvis ger det även en viss förmågehöjning även hos denna personal.
Övningen genomförs med tre pass per dag. Varje pass flyger cirka 20-30 flygplan. Planeringen sker enligt den standardmodell som FV divisioner nyttjat de senaste cirka 10 åren genom att ett uppdrag leds av en Mission Commander (MC). Denne tilldelas en uppgift och resurser på samma sätt som det finns beskrivet i en av artiklarna från Red Flag i FV-bloggen. MC delar normalt upp uppgiften i olika sekvenser och tilldelar de olika flygförbanden uppgifter som exempelvis offensiv jakt (OCA), attack (AI) eller flygspaning (TAR). De olika förbanden tar sedan under MC ledning fram en plan för att kunna nå sitt mål, exempelvis att slå ut ett fientligt luftvärn. Något som till del komplicerar koordineringen är att piloterna befinner sig på fyra geografiskt skilda platser (Luleå, Vidsel, Rovaniemi och Bodö) i totalt fem olika byggnader.
Läget just nu är att vi har väder, personal och materiel med oss. Tre divisioner och ASC står på Kallax och resten på Vidsel. Vi har hittills haft en klarblå himmel och bra med kyla så att motorerna får mycket syre. ”Kriget” utvecklas med en allt aggressivare motståndare som gör allt han kan för att hindra ”blå” sida att nå framgång. Piloterna möter en mycket avancerad motståndare i luften och på marken finns kvalificerat luftvärn. I övningen lyser riktiga radarstationer på flygplanen för att simulera luftvärn och det skjuts ”smokey-SAM”, balsaraketer, för att simulera handburet luftvärn.
Anders Segerby, Flygövningsledare TTP13