Jag tjänstgjorde under hösten i Afghanistan för Swedish Air Element (SAE) MEDEVAC och i samband med min nedrotation satt jag på Arlanda iklädd min ökenuniform och åt lunch, i väntan på den gula bussen till Västerås. Då kommer det fram en välklädd man i 40-årsåldern, sträcker fram sin hand och på bred amerikansk dialekt säger: ”Sir, I just want to thank you for what you´re doing for our forces in Afghanistan!”
Jag besvarade (något förvånad) hans handskakning och sa med svensk brytning ”Thank you Sir!”
Han berättade att han tjänstgjort i Afghanistan (på Baghram Air Base) 2009 och undrade vad jag skulle tjänstgöra som. Med ”Force Protection” blinkande i tankarna sa jag lite svävande att jag skulle jobba med de svenska Medevac-helikoptrarna uppe i RC North. Då gick han upp i enskild ställning och sa: ”Thank you Sir – It´s an honour Sir! That´s a great service that you´re doing Sir!”” och tryckte återigen min hand! Sen tog han sin resväska och lämnade mig med orden: ”Have a safe tour Sir, and give my regards to your buddy´s”.
Efter detta möte har jag reflekterat över hur våra skattebetalare ser på det vi åstadkommer och även vad vi i våra respektive befattningar åstadkommer för det afghanska folket med vår närvaro. Jag har uppfattningen att alla svenskar som tjänstgör här nere verkligen GÖR skillnad.
Alla ni svenska soldater som tillsammans med de afghanska styrkorna är ute på vägarna för att med er blotta närvaro, minimera utrymmet för de kriminella element som försöker undergräva säkerheten i norra Afghanistan. Den SKILLNAD som ni gör hyser jag den största respekt för, och jag vill på inget sätt jämföra er insats med min.
Jag konstaterar bara att vi gör skillnad allihop, fast på olika sätt.
Se bara på våra mentorer till ANSF, de som jobbar på förrådet, de som sköter posten, rep-plutonen, svenskar i olika staber (TF NL/RC N), svenska elektriker mfl mfl mfl.
Allesammans gör vi tillsammans skillnad för det afghanska folket!!
Vår enhet, SAE ISAF MEDEVAC, har tyvärr omgärdats av illasinnade rykten om att vi aldrig flyger, att helikoptrarna inte fungerar, att HKP 10B inte kan flyga Forward MEDEVAC (hämta patient direkt på skadeplats) osv.
Fakta är att då vi är en MYCKET slimmad enhet både personellt och materiellt, så är det tyvärr så att om någon ur besättningarna blir sjuk eller om det blir ett fel på en av helikoptrarna så är vi inte operationella! Denna ambitionsnivå är en ”kalkylerad risk” som våra generaler, riksdag och regering har accepterat.
Men jag vill ta tillfället i akt att försöka berätta vad vi FAKTISKT gör/har gjort under vår tid här nere.
Vi har sedan April 2011 med ca 30 man stått i ”Tactical MEDEVAC” beredskap 6 dygn(H24)/vecka (och det sjunde dygnet har använts till personalrotationer som vi haft i princip varje vecka).
Förbandet var inställt på att flyga Forward MEDEVAC när det kom till missionsområdet, men Tactical MEDEVAC var vad chefen för Regional Command North (COM RC N) ville utnyttja vår enhet till. Detta främst tack vare vår höga medicinska kompetens, då det ingår både narkosläkare och narkossköterska i den ena av våra helikoptrar.
Vi har på uppdrag av PECC (Patient Evacuation Coordination Cell) varit redo att med kort varsel kunna flyga svårt skadade och nedsövda patienter ifrån enklare till mer kvalificerade sjukvårdsinrättningar.
Detta har vi också hittills gjort vid cirka 80 tillfällen och varje genomfört uppdrag har (på sitt sätt) faktiskt gjort skillnad!
Vi har endast 5 st helikoptertekniker(!) på plats som gör ett fantastiskt jobb med att hålla våra TVÅ helikoptrar flygdugliga! Att jämföra med andra flygförband som normalt sett har ungefär lika många tekniker per helikopter…
Även vår meteorolog har visat sig vara en ovärderlig resurs – både för SAE och vårt UAV-förband. Vid ett tillfälle såg han på sina ”väderövervakningskanaler” att vädret hade försämrats på en av våra (eventuella) destinationsbaser, och att vi nog skulle kunna få problem med att flyga dit. När vi kontaktade den basen för att höra med dem hurdant väder de hade, var de först lite konfunderade över varför vi frågade, men efter att de stuckit ut huvudet från sitt ”OPS” upptäckte de att sikten var 100m i regnskurar och att de nog också skulle få problem att verka...
Vid ett annat tillfälle hade vi ett uppdrag att hämta två stycken svårt skadade patienter (varav den ena var nedsövd) för att sedan flyga dem till en mer kvalificerad vårdinrättning. Efter uppdraget och debriefingen med besättningarna så tänkte jag:
”Det här enskilda uppdraget var exakt den uppgift vi är här för att göra!”
Helikoptertransport med kvalificerad medicinsk personal och materiel för personal i RC North
Det kanske låter fånigt men den känslan jag fick då, uppväger faktiskt all den tid som jag har varit borta hemifrån, eftersom den lilla enskilda insatsen som vårt förband utförde i Afghanistans stora transitations-process, (förhoppningsvis) gjorde skillnad för dessa två patienter!
Jag har nu avslutat min mission och är redan ”hemma i selen” igen, så till alla er svenska soldater som är kvar i insatsområdet vill jag därför säga:
Stay Safe, Take Care och glöm inte:
Vi gör skillnad!
”LES”
Mission Support Element/ SAE MEDEVAC