Under vecka 44 besökte Chefen för flygvapnets produktionsavdelning (C PRODFLYG) U.S. Army Combat Readiness/Safety Center, Ft Rucker och 159th Combat Aviation Brigade, Ft Campbell. Med på besöket var personal från PRODFLYG och Helikopterbataljonen.
Chefen CRC BG Evans och C PROD FLYG
Det övergripande syfte under veckan var att ta del av US Army erfarenheter i användandet av UH60-M Black Hawk såväl under utbildning som under insats i till exempel Afghanistan. Sverige har köpt 15 stycken Black Hawk och har fram till idag mottagit totalt tio stycken av dessa. Utbildning pågår för fullt inför den uppgift som Helikopterbataljonen fortsatt skall lösa i Afghanistan från april 2013. Black Hawk skall då ersätta helikopter 10B Super Puma som sedan april 2011 löser uppgift i Afghanistan. Uppgifterna är främst att genomföra medicinsk evakuering (MEDEVAC) och taktiska transporter.
Under besöket på Ft Rucker redovisade US Army Combat Readiness/Safety Center arbetet med övergripande risk-, och säkerhetshantering, förebyggande arbete samt flygsäkerhet. All verksamhet som kan kopplas till mark-, och luftarenan inom US Army faller inom US Army Combat Readiness/Safety Center´s ansvarsområde. Speciellt fokus på erfarenheter och arbete som kan kopplas till Black Hawk redovisades och diskuterades. US Army Combat Readiness/Safety Center är ansvarig för att bland annat identifiera trender så att US Army´s chefer inom olika nivåer kan vidta lämpliga åtgärder för att undvika olyckor och dödsfall. En uppgift som inte återfinns inom Försvarsmakten är det ansvar som chefer i US Army har för sina soldater under deras lediga tid. Stor vikt läggs på förebyggande arbete och information om risker ”utanför staketet” för att undvika skador. Soldaten är US Army´s viktigaste resurs och säkerhetsarbetet för soldaten omfattar därför dygnets alla 24 timmar.
US Army Combat Readiness/Safety Center genomför även utbildningar som syftar till att kunna utreda orsaker och händelseförlopp vid haverier med fordon, helikoptrar och obemannade flygplan. Till stöd för denna utbildning har det utvecklats ett Crash Dynamics Laboratory som är en interaktiv anläggning, med verkliga rester från tidigare olyckor och haverier. Man har så långt som möjligt kopierat och byggt upp terräng från olika haverierplatser med haveridelar placerade på det sätt som de återfanns på den verkliga skadeplatsen. Totalt finns 14 olycksplatser återskapade för att kunna genomföra olika typer av utbildning.
På Ft Campbell delgav 159th Combat Aviation Brigade, som nyligen återvänt från ett års tjänstgöring i Afghanistan med UH60-M, erfarenheter kring frågor som planering och förberedelser inför utlandstjänstgöring, verksamhet på plats i Afghanistan innan förbandet har full förmåga att genomföra beordrade uppgifter och genomförande av olika typer av uppdrag (MEDEVAC, taktiska transporter). Efterföljande diskussion inom områden som teknisk tjänst, logistik, planering och flygoperationella möjligheter och begränsningar med Black Hawk var mycket värdefulla eftersom Helikopterbataljonen inte har erfarenhet av att operera Black Hawk och det är en nödvändighet att ta del av andra förbands erfarenheter för att vi skall kunna nå målsättningen att flyga och lösa uppgift i Afghanistan från april 2013. Helikopterbataljonen fick första leverans av två Black Hawk dagarna före julafton 2011 och cirka 65 veckor senare skall vi lösa uppgift i Afghanistan så alla möjligheter till samverkan och erfarenhetsinhämtning måste tillvaratas.
På Ft Rucker fick vi även tillfälle att träffa våra piloter som genomför sin inflygning på Black Hawk under totalt ca 20 veckor. Första utbildningen genomfördes med start i juni 2011. Flera omgångar med piloter har sedan dess fullföljt utbildningen i USA. Piloterna flyger inledningsvis simulator och sedan övergår utbildningen till att under dager och mörker kunna flyga Black Hawk. Undertecknad, Överstelöjtnant Robert Karjel och Kapten Anders Bäckman besökte även Ft Eustis där våra tekniker utbildas. Under sex månader genomgår teknikerna en utbildning som innefattar alla de delar som krävs för att kunna hantera Black Hawk i Sverige så väl som i Afghanistan. Även tekniker har sedan våren 2011 i olika omgångar genomfört utbildning i USA. Utbildning i USA är en förutsättning och utan dessa skulle Helikopterbataljonen inte klara av att lösa uppgift i Afghanistan med Black Hawk från april 2013.
Deltagare under dessa besök var från HKV PRODFLYG Brigadgeneral Johan Svensson, Överstelöjtnant Robert Karjel, Örlogskapten Stefan Carneros. Från Helikopterbataljonen Överstelöjtnant Ulf Landgren, Major Anders Norgren, Kapten Anders Bäckman.
/Övlt Ulf Landgren, ställföreträdande chef Helikopterbataljonen