Det är många som på frivillig basis, drivna av ett i grunden brinnande flygintresse, ägnar stor del av sin fritid inom verksamheter som ger positiva effekter för Flygvapnet. Ni har nyligen kunnat läsa om Mikael Carlsons framfart i Ryssland där han visade upp sina flygplan vilka har koppling till vårt flygvapens tidiga historia. En annan ”aktör” som röner stor uppmärksamhet och som förtjänar uppskattning är Swedish Air Force Historic Flight, SwAFHF, och de personer som är engagerade där.
På SwAFHF hemsida framgår att organisationens huvudsakliga syfte är att bruka och bevara flygplan och materiel som funnits i svenska Flygvapnet. Till verksamheten hör även att bruka och bevara teknisk utrustning och produktionsutrustning för viss materiel och reservdelar. SwAFHF utvecklar även metoder för kontinuerlig vård av flygplan och materiel. SwAFHF opererar J29F Tunnan, Hawker Hunter, DH Vampire, Sk16, SK50, SK60 och SK61. Ännu ej flygande projekt är SK35C och AJS37 Viggen.
Jag fick här om dagen en kort rapport av Bert Stenfeldt, ordförande för SwAFHF, om den verksamhet som genomförts under sommaren. Där framgår följande:
”SwAFHF har efter Malmendagarna varit i Stavanger, Bodö, Dala-Järna med Viggen och Tunnan i något fall Huntern och SK 60. Vi har varit i Ålborg med SK 16. Några mindre uppvisningar, bl.a. Västerås. Vi tackade nej till Fairford men avser vara med där nästa år. Har nu på programmet ”familjedag” på F 7 den 25 augusti, Jersey och Belgien 11 – 16 september med Viggen, Tunnan och SK 60. Därefter är uppvisningssäsongen över för i år. Har påbörjat pappersjobbet med att få SK 37 till SwAFHF (Finns i hangaren på F 7). Därutöver kommer vi att jobba med att få SK 35 luftvärdig (disponeras redan av SwAFHF).”
SwAFHF tillsammans med FV möjliggjorde flygning i den mycket uppskattade sexgrupp (29, 32, 35, 37, 39 och SK60) som flög första gången vid högtidlighållandet av Saab:s 75-års jubileum tidigare i år.
Läs gärna mer om SwAFHF på deras hemsida (http://swafhf.se/).
Micael Bydén/ FVI