På full effekt levererar Gripenmotorn 40000 hästkrafter
Motorn på alla Gripenflygplan provkörs med jämna mellanrum för att analysera vibrationer och testa hur systemet mår. Under Flygvapenövningen var det dags att provköra en Gripen på Hagshultbasen. Körningen genomförs i sin helhet av flygteknikerna som vid fullt pådrag klämmer ur 40000 hästkrafter ur flygplanet.
Innan provet genomförs tar flygteknikern Lupco Mitrevski på sig ett brandställ av samma typ som Formel 1-förare använder. Om någonting skulle gå fel måste han få skydd under tiden som räddningspersonalen påbörjar räddning och släckning. När all utrustning sitter som den skall, och flygplanet fästs vid fyra vajrar till marken kan motorprovet börja. Motorprovet leds av tekniker Thomas Mårtensson som övervakar flygplanet från utsidan.
Som vanligt är det skarp uppgift när teknikerna är på flygbas. Motorprovet ingår inte som ett övningsmoment utan är en del av den vanliga tjänsten och skulle gjorts på F17 om flygplanet inte stått på flygbasen. Och det är de själva som genomför provet, det vill säga det behövs ingen pilot som sitter i flygplanet. Alla tekniker som kommit till en viss nivå i sin tjänst får genomföra motorprov.
– Det är någonting som vi gör ofta,
säger Lupco Mitrevski. Om man inte kört på länge kanske man vill uppdatera sig innan man sätter sig i planet, men annars är det inget konstig. Vi är vana att köra.
Flygteknikern Lupco Mitrevski måste bära brandställ under motorprovet
Testet görs på alla flygplan vid behov och efter varje motorbyte. Allt måste kollas hela tiden: lager, axlar – allt skall trimmas och finjusteras för att fungera så bra som möjligt. Man kan också göra mindre motorkörningar för att testa systemet. Då behöver flygplanet inte spännas fast utan kan köras från flygplansplattan.
– Efter en test samlar vi in data från alla givare som finns i flygplanet.
Då kan vi se om systemet mår bra och att allting funkar, säger Thomas Mårtensson.
När Lupco drar på motorn på full effekt vibrerar luften kraftigt. Vi står inte mer än sju meter ifrån flygplanet. Och när motorn efter femton minuter stängs av är det bara vinden i trädtopparna på Hagshultbasen som ger ifrån sig ett svagt ljud. Motorprovet är klart och Gripen med individnummer 209 kan flyga ytterligare många timmar.
John Lidman
Informatör, FVÖ 12