På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Provkörning med 40000 hästkrafter

flygvapenbloggen


På full effekt levererar Gripenmotorn 40000 hästkrafter

Motorn på alla Gripenflygplan provkörs med jämna mellanrum för att analysera vibrationer och testa hur systemet mår. Under Flygvapenövningen var det dags att provköra en Gripen på Hagshultbasen. Körningen genomförs i sin helhet av flygteknikerna som vid fullt pådrag klämmer ur 40000 hästkrafter ur flygplanet.

Innan provet genomförs tar flygteknikern Lupco Mitrevski på sig ett brandställ av samma typ som Formel 1-förare använder. Om någonting skulle gå fel måste han få skydd under tiden som räddningspersonalen påbörjar räddning och släckning. När all utrustning sitter som den skall, och flygplanet fästs vid fyra vajrar till marken kan motorprovet börja. Motorprovet leds av tekniker Thomas Mårtensson som övervakar flygplanet från utsidan.

Som vanligt är det skarp uppgift när teknikerna är på flygbas. Motorprovet ingår inte som ett övningsmoment utan är en del av den vanliga tjänsten och skulle gjorts på F17 om flygplanet inte stått på flygbasen. Och det är de själva som genomför provet, det vill säga det behövs ingen pilot som sitter i flygplanet. Alla tekniker som kommit till en viss nivå i sin tjänst får genomföra motorprov.

– Det är någonting som vi gör ofta,

säger Lupco Mitrevski. Om man inte kört på länge kanske man vill uppdatera sig innan man sätter sig i planet, men annars är det inget konstig. Vi är vana att köra.


Flygteknikern Lupco Mitrevski måste bära brandställ under motorprovet

Testet görs på alla flygplan vid behov och efter varje motorbyte. Allt måste kollas hela tiden: lager, axlar – allt skall trimmas och finjusteras för att fungera så bra som möjligt. Man kan också göra mindre motorkörningar för att testa systemet. Då behöver flygplanet inte spännas fast utan kan köras från flygplansplattan.

– Efter en test samlar vi in data från alla givare som finns i flygplanet.

Då kan vi se om systemet mår bra och att allting funkar, säger Thomas Mårtensson.

När Lupco drar på motorn på full effekt vibrerar luften kraftigt. Vi står inte mer än sju meter ifrån flygplanet. Och när motorn efter femton minuter stängs av är det bara vinden i trädtopparna på Hagshultbasen som ger ifrån sig ett svagt ljud. Motorprovet är klart och Gripen med individnummer 209 kan flyga ytterligare många timmar.

John Lidman
Informatör, FVÖ 12

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • Nicke 24 maj 2012 22:20

    Skulle ha varit skoj om det fanns en video på motorprovet kopplad till detta inlägg.

    • Infochef FVÖ 12 Nicke 27 maj 2012 12:39

      Nicke,

      Det var min ambition att vi skulle kunnat publicera en video om motorkörningen. Tyvärr gick det inte att överföra videon på ett tillräckligt enkelt sätt för att kunna publicera den. Vi har identifierat en utvecklingspotential i detta och ska titta närmare på hur detta kan lösas vid kommande flygvapenövningar.

      Henrik Gebhardt
      Informationschef, FVÖ 12

      • Guest Infochef FVÖ 12 28 maj 2012 13:37

        Jag kan tyvärr för lite om sådant, men går det inte att lägga filmer i försvarsmaktens YouTube-kanal och helt enkelt länka dit? På många andra bloggar har man ju infogat YouTube-filmer direkt i blogginlägget.

  • Gräsrotstekniker 29 maj 2012 16:12

    Bra, mera gräsrotsrepotage tack...

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *