FVI generalmajor Bydén tackar kadett Adam Jönsson efter praktisk inspektion.
– God middag flygare.
Med dessa ord inledde flygvapeninspektören Generalmajor Micael Bydén examen för eleverna ur GFU 111 och GHU 101 vid Flygskolan i Linköping. Flygvapensinspektören Bydén förrättade en historisk examen då det var första gången som helikopterpiloter och fixed wing piloter tog examen samtidigt. Det historiska ögonblicket förstärktes genom en flyguppvisning som genomfördes med både JAS 39 Gripen och Helikopter 15.
De 11 fixed wing eleverna ur GFU 111 och har det senaste året genomfört sin grundläggande flygutbildning på Flygskolan som är en del av deras 3-åriga Officersutbildning. De kommer nu efter examen fortsätta sin utbildning vid MHS Karlberg i Stockholm i ytterligare 6 månader innan de i sommar tar sin officersexamen och blir fänrikar.
De 6 helikopterleverna ur GHU 101 har genomfört sin grundläggande utbildning i Bückeburg i Tyskland där de också tilldelades de tyska vingarna efter väl genomförd utbildning. Efter utbildningen i Tyskland har eleverna genomfört en svensk omskolning på Flygskolan i Linköping för att nu tilldelas de svenska helikoptervingarna. Även helikoptereleverna kommer att fortsätta sin utbildning på MHS Karlberg i Stockholm för att till sommaren bli fänrikar.
Examensdagen för piloter är en tradition sedan många år tillbaka och är en mycket speciell dag; både för piloten, kollegor och anhöriga. Jag kan själv som pilot och kollega tänka tillbaka på min examensdag med glädje. En resa som för mig, och säkert alla andra piloter, som påbörjades med att man öppnade sitt antagningsbesked och därmed fick påbörja denna exklusiva utbildning tillsammans med välmotiverade kamrater. Jag förstår därför den glädje, stolthet och kamratskap som vi alla kände under examen.
Utöver de nyexaminerade piloterna deltog äldre kollegor ur flygvapnet samt så hade ca 130 anhöriga anslutit till Flygskolan för att ta del av examen och dela högtiden med ”sina” piloter. Som delvis ytterligare ett bevis på tradition och kamratskap i flygvapnet deltog piloter som tog sin examen för 25 år sedan tillsammans med särskilt inbjudna.
Denna speciella dag börjar som alltid inför ett flygpass med en väderbriefing för eleverna med de inbjudna inspekterande kollegorna ur flygvapnet. Vädret är en faktor som varje pilot får lära sig att respektera och tyvärr var förhållandena sådana att det inte medgav flygning idag. Istället bestämdes att eleverna tillsammans med de inspekterande skulle taxa runt bansystemet för att avslutningsvis som traditionen bjuder anlända till hangaren där anhöriga tar emot. Ett upplägg som trots vädrets makter blev mycket lyckat och uppskattat.
När eleverna kom ut på plattan för att ställa upp innan start möttes de av ett hav av anhöriga som alla ville fota och vinka. I och med detta fick de anhöriga möjlighet till att ta de så åtråvärda fotografierna (jag kommer själv ihåg just detta) och se ”sina” piloter i deras rätta element, i flygplan och helikopter.
Årets nyblivna piloter tillsammans med inspekterande äldre piloter ur flygvapnet.
De gyllene vingarna är en internationell symbol för piloter och så även i Sverige.
Avslutningsvis betonade flygvapeninspektören Bydén att dessa vingar även utgör ett viktigt kontrakt mellan piloten och han som flygvapnets högste företrädare. Vingarna bevisar att vi som piloter har en gemensam utbildningsståndpunkt där man kan ställa höga krav och förväntningar på den enskilde för att systemet skall kunna lösa tilldelade uppgifter i krävande miljöer.
Till sist måste jag som flygvapenofficer uttrycka min tacksamhet och stolthet på vilket sätt Flygskolan har planerat och genomfört examensdagen, trots bistra väderförhållanden så som låg temperatur, snö och dålig sikt fick till en värdig avslutning för våra nyblivna piloter.
Grattis yngre kollegor till välförtjänta gyllene vingar.
Fänrik Robin ”Wired” Ohlsson