På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Svensk flygledare utcheckad Afghanistan

flygvapenbloggen

I det svenska bidraget till ISAF (International Security and Assistance Forces) ingår numera även en RO/flygledare i Försvarsmaktens förband. Under två år har Sverige åtagit att bemanna en flygledarebefattning i norra Afghanistan. Sedan årsskiftet har Magnus, som normalt tjänstgör som flygledare i Sverige, tjänstgjort på flygtrafikledningen på Mazar-e-Sharif flygplats och han blev utcheckad den elfte januari.

I samband med en rekognoseringsresa till Mazar-e-Sharif fick vi även tillgång till senaste utgåvan av den lokala ”drifthandboken” och utbildningsmanualen. Detta bl a för att kunna förbereda sig inför teoriprovet som genomförs första veckan samt därmed minska tiden för behörighetsutbildningen. På flygtrafikledningen tjänstgör förutom tyska flygledare även amerikaner och ungrare.

Trafikbilden på MeS är mycket omväxlande, den militära trafiken består av transportflygningar, stridsflyg, AWACS, UAV och en massa helikoptrar. Förutom den militära trafiken förekommer även civil trafik i form av FN- och Röda Korset flygningar samt civila flygbolag (knappt 10 %). Huvuddelen av trafiken flyger enligt VFR-regler. Antalet rörelser ligger på ca 8000 per månad.

Mj Anne-Jette Christiansen

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • Eve 27 januari 2012 14:49

    Härligt Magnus!

    Vet att du kommer att få det bra och en massa mer erfarenheter att förmedla vidare till dina kollegor.

    Lycka till!!

  • Sigge 27 januari 2012 23:25

    Kul! Grattis Hr. Molund! Kanske våra erfarenheter från Affe kan ge oss hopp en smidigare hantering av UAV i Sverige. Lycka till!

  • Bydén Micael 28 januari 2012 12:35

    Magnus
    Grattis till utcheckningen! Jag vet att din kompetens och erfarenhet är efterfrågad. Jag känner mig trygg i vetskapen att vi nu har en svensk representant på plats i denna viktiga verksamhet. Lycka till! Micael

  • Anders Janson 30 januari 2012 14:49

    Grattis och lycka till! Bra jobbat, jag vet att du har det kul på jobbet.
    /Anders

  • E 30 januari 2012 15:34

    Kul att läsa, på flera sätt. Dels är det bra att "ovanliga" yrkeskategorier uppmärksammas, särskilt i detta fall när det är en reservofficer och på en befattning jämförbar med den civila. Förhoppningsvis kommer både den militära och civila trafikledningen ha nytta av detta.

    När hade vi senast flygtrafikledare i utlandstjänst? Var det de som utbildade civila trafikledare på Pristina APOD eller var det under FK02? För vi hade väl bara brandmän på Kabuls flygplats (KAIA)?

    • VB FTS E 31 januari 2012 17:00

      Senast och första gången Sverige bidrog med flygledare var under 2003 och framtill maj 2004. Totalt tjänstgjorde åtta flygledare (två åt gången) på Pristina, de var med och utbildade inhemska civila flygledare under isländsk ledning. Ingen flygledare ingick i FK02 i Kongo då behovet utgick.

  • Counterstrike 2001 30 januari 2012 20:50

    Grattis Mange! Känns som du hamnat helt rätt. Take care.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *