I serien FL 01 personal beskriver sin verksamhet har turen nu kommit till flygunderhållsdelens klargöringsenhet.
En rote på förmiddagen och en på eftermiddagen är divisionens beställning till klargöringsledaren, som utarbetar en plan utifrån aktuell status på de 8 Griparna vi har.
Ettan ska ha jaktbeväpning, fälltankar och spaninssensorer.
Detta flygplan ska gå som ”preplanned recce”.
Tvåan ska gå som ”recce cover”, och konfigureras därmed på motsvarande sätt fast utan vissa spaningssensorer samt får en till fälltank.
Ammunitions-gänget får på kvällen order om att vilka flygplan som ska hängas med vilken last.
På morgonen påbörjar klargöringspersonalen iordningställandet av dagens flygplan.
För att säkerställa att roten kommer iväg ställer vi även ut en reserv av varje, totalt fyra flygplan.
Första roten kommer iväg enligt plan och passet genomförs.
Nästa pass planeras det med samma flygplan.
Klargöringspersonalen och Ammunitions-gänget ser till att flygplanen blir klargjorda för ett nytt uppdrag.
Under uppstarten händer det. Ettan får fel på motorreglersystemet så piloten flyttar efter två uppstartsförsök över till till reserven, samtidigt som Ammunitions-gänget flyttar spaningskapseln.
Tvåan får under uppstarten fel på styrsystemsövervakningen och även denna, efter två uppstartsförsök, tar reserven som fungerar direkt.
Ettan däremot får problem även med reserven vars miljösystem krånglar. Vad göra nu? Snabb överläggning och beslut! Gör i ordning en tredje maskin. Gör alla kontroller och häng om last. Alla hjälps åt och flygplanen är efter en kort stund redo. Piloten startar upp och det går rätt. Roten taxar ut och uppdraget genomförs.
Under tiden som flygplanen är i luften så skrider repgruppen till verket och börjar felsöka och reparera de flygplan som gått fel under uppstarten.
Vi har gjort vårt jobb, fått flygplanen med rätt last, nästan på rätt tid, i luften.
JÅL & KON
Genom:
Övlt Stefan Wilson
CO FL 01