I FL 01 porträttserie har tiden nu komit till FL 01 CIS. Trevlig läsning.
Samband till Sicilien
CIS-troppens väg till Sicilien och Sigonella har inte varit spikrak. När alla andra delar förberedde sig för sina uppgifter inom Expeditionary Air Wing (EAW) höll CIS på F 21 som bäst på med övningsförberedelser inför Leuwaarden och Lossiemouth. Under våren 2010 kom dock beskedet att F 21 skulle stödja EAW:n med ett kommunikationsnät för flygbas och där tillhörande personal. Tack vare detta blev det ett intensivt år för dels den personal som var med, stödpersonal men även nära och kära. Varje månad fick de träffa oss som var ute och flängde land och rike runt ca åtta dagar. Det har varit en stor uppoffring och när vi ser tillbaka på det kan vi konstatera att det varit en jobbig tid men samtidigt rolig och det har gett oss många nya erfarenheter och i vissa fall ett nytt synsätt på livet.
Efter höstövningarna nere i leran i söder fick vi vad vi trodde skulle bli en relativt lugn vinter med några få avbrott för att besöka Sveriges närmaste stad. Det var nog ingen som trodde på en insats när chefen ringde och frågade om vi var redo att åka. När väl ordern kom att packa och gör klart för att åka någonstans i Europa var det inte mycket att fundera på annat än att fylla våra containrar till brädden. Vi hade ingen aning om vad som skulle komma att vänta oss. Många ton senare var vi färdiga att åka. Det tog många sena nätter och en och annan pizza på jobbet men vi fick allt klart tillslut. Under denna tid var det många bud om när vi skulle åka, lyckligtvis kunde vi förhandla till oss en extra dag hemma i norr. Detta var värt mycket då vi hann med att säga farväl under lite mer ordnade former.
Väl på plats kan det vara läge att berätta lite om vad CIS-troppen har för funktion inom FL01. CIS står för Communication and Information System och vår uppgift handlar i stora drag om att stödja resterande del av förbandet så att de kan verka på ett effektivt sätt. CIS tillhandahåller bl.a. satellitkommunikation hem till Sverige för att kunna kommunicera med stödsystem för exempelvis flygplanen, telefoni- och radionät för kommunikation mellan olika enheter och flertalet datornätverk i olika säkerhetsklassningar. Internet är också det en viktig komponent vi ansvarar för att förbandet ska ha tillgång till (kanske den viktigaste beroende på vem man frågar). Även strömförsörjning är en uppgift som CIS ansvarar för, allt från drift av elverk till utbyggnad av spridningsnät för el, som kuriosa kan nämnas att förbandet har en strömförbrukning som motsvarar 25 st svenska normalvillor. Normalt sett är CIS de första som kommer ner för att ”duka bordet” åt resterande förbandet. Denna insats var dock ett undantag eftersom vi var de sista som roterade ner till flygbasen. Detta ställde oss inför nya utmaningar som vi normalt inte ställs inför. Nu när vi ser tillbaka på uppbyggnadsfasen kan vi göra det med stolthet. Vi gjorde det vi skulle trots alla utmaningar.
Varannan vecka har vi fått en dag ledigt för att göra lite annat än det vi normalt gör i hangaren. Dessa dagar har ofta spenderats ute på resande fot runt Sicilien alternativt på den andra basen som ligger en liten bit härifrån, där det finns bio, gym och simbassäng. Shoppingmöjligheterna är inte heller något att förakta. Det vi lärt oss under dessa resor samt även i det dagliga arbetet är att den Italienska tidsuppfattningen inte alltid överensstämmer med den Svenska. Ibland åker bussarna före utsatt tid, ibland senare, och ibland inte alls. Lyckligtvis avgår de någon gång emellanåt i tid. Även tankningen av elverk kan vara spännande. Vid några tillfällen har det beställts tankning där det avtalats att de ska komma om tolv timmar för att sedan se dem dyka upp efter 10 minuter. Undrar hur det skulle bli om vi skulle ta med den mentaliteten hem till oss i Sverige.
Mot slutet av insatsen känns det som att vi kommit in i arbetet mer och mer. Lite annorlunda mot övningarna på hemmaplan där det i princip alltid är uppbyggnad för att sedan direkt börja bryta. Här har vi kommit igång ordentligt och systemen har fått visa att de är driftsäkra.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att denna insats gett oss mycket. Vi har lärt oss mycket som vi kan ta med oss hem som erfarenheter och minnen.
Det var allt från CIS FL 01 för tillfället placerade på Sicilien tillsammans med övriga delar av förbandet FL01.
CIS FL01: Fredrik Wiberg och Daniel Björkman
Genom:
Övlt Stefan Wilson
CO FL 01