På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Tjänstgöring utomlands? – Här är jobbet!

flygvapenbloggen

Helikopterresurserna är en mycket viktigt del av vardagen för ISAF insats i Afghanistan. Terrängen och avstånden gör att helikopter är det transportmedel som ger störst flexibilitet, snabbhet och ofta även säkerhet. I norra Afghanistan, Regional Command North (RC N), finns det helikoptrar från flera nationer spridda på olika baser för att få den lämpligaste täckningen av transportstöd, undsättning av skadade och attackhelikopterstöd. Helikopterresurserna består huvudsakligen av amerikanska helikoptrar, just nu lämnar 4th Combat Aviation Brigade över ansvaret till 1st Aviation Combat Brigade. Här ingår UH-60 Blackhawk, CH-47 Chinook och AH-64 Apache. Det tyska bidraget består sedan lång tid av CH-53 Sea Stallion både som transport och MEDEVAC resurs. Inom uppgiften medicinsk undsättning, MEDEVAC, har även Norge sina Bell-412 och sedan april i år finns det svenska bidraget med AS-332 Super Puma, HKP10, också på plats.

Ledning av helikoptrarna inom HQ RC N, förutom MEDEVAC insatser som leds av Patient Evacuation Coordination Cell (PECC), genomförs av CJ3 Aviation. I CJ3 Aviation finns två delar, en planeringscell som tar hand om alla beställningar och en genomförandecell som hanterar genomförandet av uppdrag.

Befattningen SO Airlift/Chief Current, bemannas av Sverige, och utgör tillsammans med två andra befattningar, för närvarande två tyska helikopterpiloter, genomförandecellen; CJ3 Avn Current. Arbetet genomförs i treskift och är mycket omväxlande och intressant. Bortsett från de nyttiga erfarenheter som alltid finns av att arbeta i en multinationell stab under insats så finns här också en tydlig koppling till de förberedelser som redan pågår i Sverige. SO Airlift/Chief Current är en utmärkt befattning för de som skall ingå i en kommande insats med en flygande enhet, i besättningar eller ledningspersonal. Piloter men även andra personalkategorier med erfarenhet av planering och ledning av flygande enheter kan här göra en viktigt och lärorik insats.

Patrik/ CJ3 Avn SO Airlift/Chief Current HQ RC N

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

2 kommentarer

  • SIQ 20 juni 2011 23:28

    Kul att läsa om din vardag Patrik! Det verkar vara en mycket intressant och utmanande befattning du bestrider inom RCN!

    Hur går det för SAE MEDEVAC ISAF då? Det var längesen man hörde något om de svenska kärrorna!

    /SIQ

    • FVI SIQ 22 juni 2011 17:02

      SIQ

      Jag ska uppmana Magnus ätt blogg lite.

      Anders Silwer

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *