På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Intryck från LSS och F 7

flygvapenbloggen

image

Foto: Försvarsmakten

Under denna vecka har vi på FTS varit ute på Uppsala och Såtenäs garnison för att förmedla Flygvapnets Utvecklingsplan (FVUP). Syftet är att förmedla vägen framåt mot Insatsorganisation 2014 (IO14). Jag återkommer om FVUP under sommaren.

De intryck jag fick från LSS är helhet trygghet och utmaningar.

Helheten är den självklara roll som LSS har att vara sammanhållande för Flygvapnet i flera perspektiv. I förmågeutvecklingen är det självklart att LSS förmågeutvecklingsenhet är sammanhållande för genomförandet av vår väg framåt. Helheten märks också i att LSS har ansvar för strilbataljonen. Det är vår sammanhållande ledningsorganisation för ledningen av luftstriden.

Tryggheten kommer av de nationella insatserna som strilbataljonen leder 365/7/24. Det är en självklar uppgift men som inte fungerar om vi inte utmanar oss själva att ständigt utveckla uppgiften.

Utmaningarna är att snabbt utveckla stilbataljonens personal till volym så att vi kan leda och stödja luftstridskrafterna i alla uppgifter fullt ut. LSS är på god väg i denna uppgift, men det är långt kvar.

På Såtenäs garnison är intrycket bredd, djup och skolavslutning.

Bredden symboliseras av de olika uppgifterna; utbildning av JAS-piloter och insatser med transportflyg.

Djupet är den tekniska kompetensen. Såtenäs garnison har under de senaste veckorna lyckats med mycket. Personalen på Materielsystemkontoret (MSK) har sett till att vi mycket snabbt fick fram de JAS 39 vi behövde till insatsen över Libyen. Transport och Specialflygenheten (TSFE) tog fram ett luftankningsförband som inte fanns på några dagar.

Skolavslutningskänslan kommer av att Flygenheten just avslutat utbildningen av omgång 061 och den andra omgången Thailändska elever. Det känns stabilt och tryggt med den erfarenhet vi har på JAS-utbildningen.

Anders Silwer

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

11 kommentarer

  • Alf Ingesson Thoor 16 juni 2011 22:40

    Efter att i dagarna två följt Hkp-flj stora flygsäkerhetsmöte, där även Flygsäkinsp Klas Jonsson hade ett bra framförande, måste jag ändå med oro delge den känsla av maktlöshet som präglade mötet. Trots anskaffningen av HKP 16, där många icke initierade tycks tro att nu är allt frid och fröjd, finns det ett massivt berg av problem att ta tag ii och där de flesta handlar om just personalbrist innebärande efterläge i många områden. C Hkpflj är en stark person som vågar driva frågor men det förefaller inte som att han avlyssnas särskilt väl i HKV. .
    På något sätt känns det fortfarande som om helikoptrar är lite av "kusinen från landet" i Flygvapnet.
    Helikopterfolket är ett tappert släkte som levererat, och levererar, flera missioner i utlandet. De borde få mer praktisk stöd än bara ord.
    Vore bra om Magnus och Anders tog en fika tillsammans

    • FVI Alf Ingesson Thoor 17 juni 2011 16:55

      Alf

      Magnus och jag fika sällan vi pratar desto oftare...

      Jag tycker inte helikopterpersonalen är någon kusin från landet i något avseende. Jag tror dessutom att statsborna inte ska använda ett sådant begrepp. Underskattning är en synd. Nog om detta.

      Jo, det är ont om personal på flera ställen inom flygvapenförbanden och alldeles särskilt på hkp Det är inte så konstigt eftersom vi den 18.e januari förra året fick uppgiften att anskaffa ytterligare 15 medeltunga hkp. FM har nu gett Bgen Johan Svensson uppgiften att vara sammanhållande i FM för införande av våra helikoptrar. Det är en uppgift som har många utmaningar att ta tag i. Det kommer bara finnas en väg framåt i detta och det kommer vara hårt arbete för alla. En del i detta är att vi håller på med ett arbete på LSS där vi ser över kompetensen så att vi kan ta tillbaka specialkompetenser där de behövs bäst. Vi kommer också att skola personal som har andra kompetensen till riskområdena.

      Anders Silwer

  • alf Ingesson Thoor 17 juni 2011 22:37

    Att "ta en fika" var en metafor för att föra ett öppenhjärtligt och informellt samtal, ingenting annat..
    De redovisningar som gavs på aktuellt flygsäkmöte rimmar inte riktigt med den bild Du målar upp.
    Väl medveten om att Du inte äger hela frågan då det finns andra aktörer så är det ändå mer komplicerat på golvnivån än vad som kanske uppfattas i huset. .
    Det administrativa krånglet vi alla nu mer och mer fastnar i gör det inte lättare..
    Samtidigt undrar jag varför det är så tyst på bloggen i de här frågorna då åsikterna går varma i korridorerna. Det vore bra om fler kunde komma med synpunkter..
    .

    • FVI alf Ingesson Thoor 19 juni 2011 00:49

      Alf

      Jo, jag förstår metaforer...

      Jag vill inte måla en bild annan än verklighetens bild. Det är ont om tekniker för att det tar längre tid att utbilda än att anskaffa hkp. Jag har respekt för komplexiteten där ute. Bra om flera diskuterar på bloggen.

      Anders Silwer

  • Ursula 19 juni 2011 07:30

    Jag försöker men min kommentar kom inte med, censur?

    • FVI Ursula 19 juni 2011 18:30

      Ursula

      Skicka ditt inlägg igen. På min HTC sitter ett par knappar nära varandra. D v s det kan vara ett misstag.

      Anders Silwer

  • Ursula 19 juni 2011 21:18

    Skrev det först en gång och skickade iväg det. Fick ingen bekräftelse på att det kommit fram så jag skickade det igen (van vid att internet strular tog jag givetvis en Ctrl-C på texten) och då kom ett meddelande som sade nåt i stil med "Du har redan skrivit ett inlägg som ser ut så här". Verkar som det finns buggar i systemet...texten innehöll en länk, kan det ha varit den som spökade?

    Det var ett ganska långt inlägg så man tappar ju sugen att bidra till debatten när man lägger (ledig) tid och energi på att skriva inlägg som sedan försvinner.

    • FVI Ursula 19 juni 2011 22:43

      Ursula

      Det är mycket få inlägg vi tar bort. Bara rena påhopp och liknande.

      Välkommen med inlägg.

      Anders Silwer

    • FVI Ursula 19 juni 2011 22:43

      Ursula

      Det är mycket få inlägg vi tar bort. Bara rena påhopp och liknande.

      Välkommen med inlägg.

      Anders Silwer

  • Ursula 23 juni 2011 06:27

    Detta lär ju knappast bidra positivt till personalbristen...

    http://chefsingenjoren.blogspot.com/2011/06/nu-oppnas-grindarna.html

    Eller detta;

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13217652.ab

    (Skickar länkarna i ett separat inlägg för att se om det fungerar)

  • Ursula 23 juni 2011 06:48

    A I Thoor har en stor poäng i det han skriver. Att tillsätta generaler och utredningar brukar hjälpa föga, det som krävs är helt andra saker. Främst handlar det om att anpassa uppgifterna till de stora vakanser som finns, i storleksordningen 40% bland piloter och ännu mer bland tekniker. Inom vissa specialfunktioner är vakansläget uppemot 100% Att i detta läge ha en planering för insatser som är baserad på TOEM och en fullt bemannad organisation är såklart vansinnigt. Jag skrev i en annan tråd om att man borde försöka behålla den personal man har likväl som att man skall satas på rekrytering, jag fick dock ingen respons på detta.

    Här är våra avtal en viktig bit och något som hanteras under all kritik av HKV. ALFF-förhandlingarna är väl det bästa exemplet där man har slutat förvånas över HKV uppträdande. Möten som ställs in i sista sekunden efter att fackets representanter klivit upp i svinottan och åkt till Stockholm bara för att tvingas vända i dörren, man kan inte ens bemöda sig att ringa dagen innan. Helt okunniga och ej pålästa förhandlare och chefer som tvingas utbildas av fackets representanter under mötena. Ansvariga som står på flygvapenmöten och ljuger åhörarna rakt upp i ansiktet om att arbetsgivaren "kommit med ett bud" och att "facket har bollen" när det i själva verket inte alls kommit något bud. Osv...Under tiden som denna pajasförhandling pågått har pilotkollektivet sänkt sina reallöner med ett antal procent och själv lutar jag nu åt att detta är ett medvetet agerande från högsta ledningen för att sinka processen så långt det är möjligt.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *