På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

FL 01 evakuerar sin gruppering, igen…

flygvapenbloggen

DO WOC räknar in delar av den utrymda personalen

För ett par dagar sedan genomförde FL 01 ordinarie verksamhet. Det vill säga vi flög och lufttankade enligt ATO, bedrev stabstjänst och höll vid tillfället på med en intervju för en amerikansk tidning. Mitt i denna verksamhet larmade man från amerikansk sida om att hangar 407 omedelbart skulle utrymmas. Hangar 407 delas av FL 01 med förband från Turkiet och Förenade Arabemiraten. Någon ytterligare föklaring till orsaken till utrymningen gavs vid tillfället inte.

Som sig bör utrymdes byggnaden och all skyddsvärd materiel togs med till vår återsamlingsplats. Efter en tid uppdagade det sig någon från basens sida hade iaktagit en gaffeltruck körandes omkring i hangaren med Hydrazin i en tunna. Hydrazine används bland annat till att driva nödgeneratorn i F-16 och är att betrakta som mycket giftigt. För mer information kring detta ämne se: Hydrazine i F-16. Efter drygt en halvtimme meddelades det att hangaren var säkrad och att alla kunde återgå till sina ordinarie platser.

Nu har FL 01 varit med om bland annat:

  • Vulkanutbrott med askmoln över basen.
  • Skarpt brandlarm i hangaren.
  • Haveri på banan (annan nations F-16) och vi tvingades då landa våra JAS 39 på alternativbas.
  • Flygning i mystiskt metroligiskt fenomen (liknande sandstorm men det var sannolikt något annat, för närvarande oklart vad).
  • Gaslarm i hangaren.

Vad kommer härnäst?

Övlt Stefan Wilson

CO FL 01

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • alf Ingesson Thoor 7 maj 2011 16:36

    De här blästrade rutorna på flygplanen vid mystisk sandstorm, vad var det? Hur gick det med motorerna.
    Kanske bäst att ta ner Veteranflygs Lansar och stoftmätkapslarna för att säkerställa att vi inte förstör fler flygplan.
    Ett gammalt flygplan 32 med vidhängande överårig pilot kan vi ju alltid offra?

    Fortsätt det goda arbetet

    "Den överårige Lansenpiloten"

    • FVI alf Ingesson Thoor 8 maj 2011 21:53

      Alf

      Det finns överåriga Drakenpiloter också;-)

      Anders Silwer

  • Chefen FL 01 7 maj 2011 18:09

    Hej Affe,

    Motorerna klarade sig bra, det var bara frontrutan som skadades. Mer än så vet vi inte ännu.

    CO FL 01

  • JON 7 maj 2011 18:30

    Er skarpa övning med FL01, har innehållit fler övningsmoment än vad Stefan Ring och KS lyckades med under FMÖ 93 på Strängnäsbasen!

  • JON 7 maj 2011 19:40

    "Libyska flygplan har bombat fyra oljedepåer i Misrata" plus Libyska helikoptrar med röda kors märkning över Misrata, rapporterar tidningar och tv-kanaler.

    Man undrar om NATO:s luftrumsövervakning utövas H-24?

  • Andreas 9 maj 2011 13:46

    Vilka mystiska mättekniska fenomen under flygning?

  • EJE 9 maj 2011 21:45

    Känns som det måste vara något i konstruktionen av frontrutan då det bara var den som påverkades. Kan "sandstorm" göra så med frontrutan så måste det ha påverkat motorn, EWS-antenner, mm. En tanke kan ju vara att kraftiga temp-skillnader och hög luftfuktighet påverkar "coatingen".

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *