På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Händelserik dag för FL 01 på Sigonella

flygvapenbloggen

Under dagens första flygföretag hände något relativt ovanligt. Efter fullbordat uppdrag var FL 01 rote JAS 39 på mot till Sigonella för landning. Vädret har sedan ett par dagar varit ombytligt och just idag var sikten dålig och det har regnat kraftigt i princip hela dagen.

Innan FL 01 rote var en grupp F-16 under landning. Två av dessa lyckades (på den mycket våta och hala) dock inte få stopp innan banan tog slut. Detta innebar att det ena flygplanet rullade av banan och piloten därför valde att skjuta ut sig. Det andra flygplanet fick stopp precis innan banan tog slut. Rullbanan var därmed blockerad och FL 01 JAS 39 rote tvingades gå till alternativ bas. Några timmar efter det inträffade öppnades Sigonellas andra bana och FL 01 rote kunde åter flyga tillbaka till sin hemmabas.

Ingen av de inblandade F-16 piloterna fick, enligt uppgift, några allvarliga skador och i morgon är det sannolikt full verksamhet på basen igen.

Övlt Stefan Wilson

CO FL 01

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

3 kommentarer

  • JON 28 april 2011 06:04

    Med sådana händelser börjar det hela likna en riktig hemmaövning ,med inlagda övningsmoment.

    Tur att F-16 killen klarade sig utan skador och att räddningssystemet klarade av situationen,

  • alf Ingesson Thoor 28 april 2011 12:01

    Den mentala förberedelsen för att i vissa givna situationer skjuta ut sig måste finnas hos varje pilot, det vet vi alla. Generellt sett är NATO-piloter väldigt taggade på att skjuta ut sig om de kör av, eller är på väg att köra av banan då de vet att risken för rundslagning är överhängande och då är överlevnadsmöjligheterna betydligt mindre.
    I Sverige har vi inte haft den synen på avkörningar då vi inte förrän på Gripen haft en stol med sådana prestanda. Dessutom har vi utrullningshinder i form av nät i Sverige. Viggen stol var bra men krävde ändå en viss framåtfart.

    Det krävs alltså en förutbestämd inlärd handling i en sådan situation. Vad jag minns så har det bara varit en utskjutning på banan i Flygvapnet. (På F16 0ch med JA 37).

    Det här är moment som går alldeles utmärkt att öva i simulator, vilket också görs men kanske inte i tillräcklig omfattning. Det krävs en extra psykologisk styrka att skjuta ut sig ur ett flygplan som är på marken och kanske i relativt låg fart. I luften är det så att säga "enklare" att ta det beslutet.
    Jag vet av egen och andras erfarenhet.

  • JON 28 april 2011 14:22

    Danskarna har en avståndsbild på haveristen:

    http://forsvaret.dk/FTK/Nyt%20og%20Presse/Pages/UheldmedF-16stopperikkedetdanskebidrag.aspx

    Man ser att huven och noskonen är borta. Men kvar hänger extratankar och vapen?

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *