Om Flygvapenbloggen

Anmäl Sida

Flygvapenbloggen är ett kommunikationsforum där vi som är intresserade av Flygvapnet ska kunna dela information och utbyta idéer. På Flygvapenbloggen kommer våra chefer vid förband och i Högkvarteret att kunna lägga ut information eller ta upp aktuella frågor. Alla som är intresserade kan bidra med inlägg till bloggen genom att skicka in dem till administratören. Vårt syfte är att utifrån ett försvarsmaktsperspektiv utveckla våra redan mycket framstående flygstridskrafter till något ännu bättre.

Micael Bydén
Flygvapenchef (FVC)

Frågor om innehåll på bloggen

Frågor om bloggen ställs till Helen Nyström, Flygvapenavdelningen.
E-post: flygvapenbloggen-hkv@mil.se
Telefon: 08 – 788 75 00


23 Svar till Om Flygvapenbloggen

  1. Krister Öhman 9 april, 2011 kl. 08:24 Anmäl kommentar

    Enkel sida, tydlig och bra, men….

    ett stavfel längst ner på sidan, ordet Bloggstatistik.

    Svara
  2. Mattias Andersson 10 april, 2011 kl. 10:55 Anmäl kommentar

    Hej.
    Jag är en sådan modellbyggare och jag ska bygga alla åtta Gripen plan som är på
    plats i Libyen.
    Skulle vilja veta vad det står för siffror på stjärtfenan på dom.

    Har stor respekt för dom soldater och piloter som är på plats.
    Ni gör en betydelsefull insats.

    Mvh Mattias

    Svara
  3. Oscar 18 april, 2011 kl. 10:15 Anmäl kommentar

    Hej!

    Jättekul med en sådan blogg! Mycket bra, intressant och lättsam.
    Undrar varför inte ”snabblänksknappar” till sociala medier finns vid varje inlägg? Det är inte särskilt komplicerat och skulle öka spridningen mycket. Är det för att det blir så kallad framing? Torde det inte gå att flika in dom utan att det blir framing?

    Tack

    Svara
  4. CH 19 april, 2011 kl. 19:26 Anmäl kommentar

    Hej, var inne på FM hemsida och försökte se vilka flygvapenförband som finns. jag saknade Luftstridsskolan. ….Men sedan hittade jag det under skolor, verkar lite konstigt. Verkar lite ologiskt placerad, hade för mig att de del har utvavd som jobbar med FV utv, en flygplats och ett krigsförband. Saknar den tidigare placeringen. Jag har träffat på dem i samband med olika rekryteringskampanjer till flygvapnet och i samband med premiären för IDOL I Linköping.

    CH

    Svara
  5. Tester 22 april, 2011 kl. 01:03 Anmäl kommentar

    jag skrev ett inlägg om Anna Dellhams inflygning på JAS 39 och tog bl.a upp frågan om jämlikhet mellan könen på arbetsmarknaden i allmänhet och i Flygvapnet i synnerhet. Jag stred inte mot någon av de i för bloggen uppsatta inläggskraven. Jag fick hela inlägget refuserat! Det var inga personangrepp mot någon person och i synnerhet inte mot Anna som jag känner sen länge. Ansvariga för sidan -förklara er! Jag kommer givetvis att kommentera detta vidare i bloggvärlden. Förtroendet sjönk avsevärt!

    Svara
  6. Andreas Dahlberg 23 april, 2011 kl. 17:38 Anmäl kommentar

    Jag hoppas att bloggen inte flyttas in till Emil och försvinner från internet i framtiden.
    Jag studerar under ett år i USA och tillgång till Emil är obefintlig. Även om bloggen inte är det enda tillgängliga instrumentet för information från FV-ledning för alla på hemmaplan, så är information tillgänglig via internet den enda tillgängliga källan för mig som anställd utomlands utan tillgång till Emil. Att kunna ha tillgång till fortlöpande information om vad som händer hemma i Flygvapnet känns viktigt. Därför hoppas jag att bloggen även i framtiden finns tillgänglig via internet.

    Varma hälsningar från Alabama och Glad Påsk!

    / Andreas Dahlberg

    Svara
  7. Martin 9 maj, 2011 kl. 20:25 Anmäl kommentar

    Hej, först och främst vill jag tacka för ett mycket bra initiativ med bloggen.
    Vore väldigt intressant att kunna få lite insikt i verksamheten på ”marken” i flygvapnet, tänker bland annat på FBJ som det uppdateras väldigt sällan om på mil.se.

    Hälsningar
    M

    Svara
    • FVI 10 maj, 2011 kl. 20:22 Anmäl kommentar

      Martin

      Vi ska bättre oss där. Jag uppmanar vår personal inom alla funktioner att skicka gästinlägg till min sekreterare så att vi kan bredda utbudet.

      Anders Silwer

      Svara
  8. Joche 7 juni, 2011 kl. 09:33 Anmäl kommentar

    Har en historisk fråga som jag hoppas kan landa någonstans, hos någon som vet. I Jonsered stod en PJ 21 (R72) fram till 1973(?). Jag undrar vad den hade för FAR-signal.

    Svara
  9. Joche 8 juni, 2011 kl. 08:27 Anmäl kommentar

    Min fråga har fått sin lösning. R91 blev vid F9´s nedläggning R72. FAR-signal ”Flugan”.

    Svara
  10. Thorbjörn Engback 17 augusti, 2011 kl. 17:08 Anmäl kommentar

    Kul med denna blogg. Som gammal FV ff är det intressan att se vad ni pysslar med nuförtiden. Kan informera att nu snart är nr 2 av Fältlygarboken ute . Kommer förmodligen att finnas till försäljning på Örebro flygdag 3/9. Jag och Göran Jakobsson kommer ha ett bord med böcker.

    Svara
  11. Jan-Olov Newborg 17 augusti, 2011 kl. 22:25 Anmäl kommentar

    Trevligt Torbjörn att du är med i jobbet med Fältflygarboken nr 2!
    Det var ett tag sedan man såg dej på F13 andra div! Det blev väl C130 efter F13 nedläggning!

    Svara
  12. Gustav 17 november, 2011 kl. 18:11 Anmäl kommentar

    Hej! jag funderar på att söka flygteknik på gymnasie och senare gå officersutbildning men behövs de någon speciell linje man måste söka för att bli Transportflygspilot??

    Gustav.

    Svara
    • mårten 18 november, 2011 kl. 20:02 Anmäl kommentar

      Hej!
      Ta kontakt med rekryteringsofficeren på F17, F7 eller F21 så får du svar på alla dina frågor

      Svara
  13. Malin Persson 17 september, 2013 kl. 21:55 Anmäl kommentar

    Hallå flygvapenbloggen! Rasande nyfiken på Arctic challenge. När kommer inlägg och bilder? Med vänlig hälsning, Malin

    Svara
  14. Hans Fredbäck 25 januari, 2014 kl. 15:44 Anmäl kommentar

    Hej!
    Jag vill bara meddela att följande grupp finns. Välkommen att anmäla Dig som medlem!
    https://www.facebook.com/groups/106410782743342/
    Mvh
    H Fredbäck (administratör)

    Svara
  15. Reine 18 juli, 2014 kl. 14:54 Anmäl kommentar

    Hej, jag har hamnat i en dispyt vad gäller kostnaderna av svenska JAS-Gripen jämfört med i 1:a hand amerikanska plan som F-22 och F-35 JSF.

    Enligt min uppfattning är JAS-planet billigare och att köpa dyra plan utomlands som dessutom brottas med idel barnsjukdomar verkar inte vara en bra ide men min fråga är helt sonika:

    Vet ni skillnaden i pris mellan 1 st JAS-Gripen och F-22 samt F-35 JSF?

    Även Eurofighter och Rafaele ska vara väsentligen mycket dyrare än JAS – tror jag.

    Kan ni hjälpa mig med hårda fakta i form av konkreta siffror vore jag överlycklig =)

    Mvh
    Flygsoldat 113 Boom =)

    Svara
    • FVC 19 juli, 2014 kl. 11:19 Anmäl kommentar

      Har skickat en PDF-fil som innehåller en artikel som tidigare publicerats i Janes. Jag hoppas att informationen hjälper dig att komma tillrätta i den diskussion du har.
      Mvh
      Micael Bydén

      Svara
  16. Tore Tilstam 5 augusti, 2014 kl. 20:16 Anmäl kommentar

    Med anledning av pågående skogsbrand i Västermanland undrar jag om man inte skulle kunna använda flygvapnets Hercules till att vattenbomba med?
    Jag tänker mig att använda en tank som rymmer 10-15 tusen liter vatten i lastutrymmet. Ett krux kan vara att inte påverka planets tyngdpunkt vid snabb tömning av tanken

    Svara
    • FVC 10 augusti, 2014 kl. 01:17 Anmäl kommentar

      Tore
      Du har rätt. Flygvapnets Hercules, eller TP84 som vi benämner de, kan utrustas för brandbekämpning. Det finns ett system som benämns Modular Airborne FireFighting System (MAFFS). Du kan läsa om det via den länk som finns nedan.
      Vi har idag inte tillgång till något sådant system. Man ska komma ihåg att de italienska och franska flygplanen som genomför brandbekämpning i Västmanland är särskilt framtagna för detta ändamål. Ett system motsvarande MAFFS går inte att jämföra med dessa flygplan om man ser till kapacitet och effektivitet.
      Mvh Micael Bydén

      http://en.m.wikipedia.org/wiki/Modular_Airborne_FireFighting_System

      Svara
  17. Tore 19 december, 2014 kl. 13:07 Anmäl kommentar

    Jag vill tacka för den utmärkta uppdateringsfrekvensen ni håller på bloggen. Det är mycket intressant och utbildande.

    Jag vill dock passa på att ge ett litet tips. Jag gav detta tips även på ”Combat Camera”-bloggen. Det var dock som jag misstänkte inte de som bestämde vad som skulle produceras av Combat Camera så nu passar jag på och tipsar er som faktiskt kan beställa saker av Combat Camera.

    Mitt tips handlar om att med tanke på omvärldsläget hade det varit intressant att få se en film om hur en incidentberedskaps ”scramble” ser ut. Det är ju något som är i media-ropet för tillfället och man kanske kan smida när järnet är varmt så att säga?

    Jag är medveten om att producera en film om hur en utryckning ser ut förmodligen inte alls är lätt med tanke på sekretess och timing men det finns nog fina PR och allmänbildnings-effekter att plocka hem.

    Tack igen för den utmärkta läsningen.

    Mvh//Tore Vallers

    Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>