På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Hemresan från Red Flag 13-2 är påbörjad

flygvapenbloggen

Det är dags för re-deployering från Nellis AFB. Direkt efter sista passet i övningen påbörjade vi rivning av sambandssystemet, konfigurering av flygplan och packning av materiel. Återresan sker i fyra parallella spår. Farlig last transporteras med en svensk C-130. Cirka 40% av personalen åker civilt i olika omgångar. Vi flyttar tung materiel och viss personal i en inhyrd AN-124 och slutligen kommer våra åtta JAS att flyga tillbaka till Sverige samma väg som de kom tillsammans med två amerikanska KC-10 som dessutom har svenska passagerare och viss last.

Ombaseringsroute: Från Nellis(blå prick)-Bangor(lila nål)-Lajes(röd nål)-Ronneby

”A plan is nothing, planning is everything”. Ja, vi hade en plan, men tyvärr har vi råkat ut för friktioner som vi inte styr över. En av de två KC-10 som ska tanka våra JAS och ta med personal gick sönder och kunde inte lämna sin bas i Kalifornien under fredagen som planerat. Tanken var att redan ett par timmar efter sista landning i övningen ha båda KC-10 lastade för att sedan lyfta mot Bangor lördag morgon. Nu blev det inte så. Istället fick all personal bokas in ytterligare en natt i Las Vegas. Nya transporter fick upphandlas och det blev en hel del extraarbete.

Plattan i morse.

Idag, söndag, anlände vi till Nellis strax innan 0500. Den tekniska personalen påbörjade arbetet med att få flygplanen i ordning för start medan piloterna fick väder- och tankerbriefing. Amerikanska regler gör gällande att om lufttankning ska ske i dagsljus så måste hela transporten ske under dygnets ljusa timmar. Det är ljust mellan cirka 0700-1700 i USA just nu. Eftersom att vi flyger österut så tappas tid och på sträckan Nellis till Bangor skiljer tre timmar. Flygningen tar sex timmar så är det inte stora marginaler utan vi behöver i princip lyfta i gryningen för att kunna landa i skymningen. Vi såg därför till att alla åtta JAS hade motorerna igång redan 0645 i morse.

”Vår” KC-10 startar mot Bangor strax efter sista JAS

Strax efter 0700 lyfte den första fyrgruppen JAS för att samla ihop med tankern som kom från Kalifornien och passerade Nellis på höjd. En halvtimme senare lyfte grupp två och en KC-10 med last och 40 svenska passagerare. Som jag skrev lite tidigare så är ju en plan bara en plan. Tyvärr råkade vi ut för ytterligare lite friktioner på vägen så våra flygplan landade lite tidigare än beräknat. Nu pågår arbete för att rätta till störningarna och vi tror fortfarande att vi kan komma tillbaka på vår planerade tidslinjal. Mer om detta efter hand.

Anders Segerby

Kontingentschef SWAF Red Flag 13-2

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

9 kommentarer

  • Sven Claesson 4 februari 2013 14:03

    Läser att ni hyr en AN-124 för transporten av större material, räcker inte den C-117 vi är delägare till för transporten?

    Mvh. Sven.

    • redflag Sven Claesson 4 februari 2013 17:56

      I det här fallet hade det inte räckt med en C-17. De är dessutom (om jag förstått rätt) designade för att lasta paletter. De paletter vi hade med oss lastades i KC-10. AN-124 nyttjas för transport av fordon och containers. En AN-124 lastar cirka dubbelt så mycket last som en C-17 och vi fyller i princip hela planet med våra nio containers och tre fordon. Det kan vara en anledning till att HKV tyckte att det var bättre att hyra in en extern tjänst.
      Anders Segerby

      • Mattias R redflag 5 februari 2013 17:23

        Sverige är också med i Strategic Airlift Interim Solution (SALIS) så att använda en an-124'a är egentligen inte så märkligt som det kan låta.

  • Bosse Nyström 4 februari 2013 16:53

    Lycka till och Happy landing at Kallinge.

  • Daniel, MMX 4 februari 2013 19:19

    Hej!

    Finns det någon cirka tidpunkt för ankomst till Malmö Sturup? Tänkte ge mig ut med kameran :-)
    /Daniel

    • redflag Daniel, MMX 5 februari 2013 19:27

      Just nu har jag inte koll på ankomsttiden för något av flygplanen. KC-10 och AN-124 landar Sturup och Gripen på Kallinge.

    • redflag Daniel, MMX 8 februari 2013 05:29

      Om du vill se KC-10 så kommer den sista av våra förmodligen mellan 14 och 15 under fredagen, men det kan ändras med mycket kort varsel.

  • Sven Claesson 5 februari 2013 13:00

    Kan man se något eller några av planen på Flightradar 24 ?

  • Göran Alexander 5 februari 2013 16:27

    Hej o tack för tidigare svar ! Hoppas allt går bra har tidslinjalen klarnat något betr. dag o prel.tid för landning F17 (gäller mogondagen ?)
    Till sist tack för en intressant redogörelse !
    Q23/SFF

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *