På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Den siste fältflygaren…

flygvapenbloggen

Den 2 oktober 1978 klev den då sjuttonårige gänglige ynglingen Micael Nilsson av sin lätta motorcykel vid Krigsflygskolan i Ljungbyhed för att påbörja sin utbildning till fältflygare. Föga anade han då att han nästan 35 år senare skulle vara den siste fältflygaren som aktivt flyger stridsflygplan på en division.

En ung flygelev efter sitt EK-dop den 13 februari 1980

En ung flygelev efter sitt EK-dop den 13 februari 1980. Foto: Per Lindquist

För Micael var det en barndomsdröm att bli pilot. Då skolgången inte var helt lyckad, mycket beroende på all tid som tillbringades vid Hässleholms flygklubb, var glädjen över att ha blivit antagen till fältflygarutbildningen stor. Efter två års utbildning på F 5 i Ljungbyhed tog Micael och tolv andra kurskamrater examen den 30 oktober 1980 och tilldelades sina gyllene vingar.

Fältflygarkåren togs fram 1946 för att förse Flygvapnet med flygförare efter andra världskriget. Under andra världskriget bestod huvuddelen av flygförarna av reservofficerare och värnpliktiga flygförare. Genom att införa fältflygarna, eller stamflygförarna som kategorin hette fram till 1950, fick Flygvapnet en mer robust och stabil förarkår under hela ”Kalla kriget”. Fältflygarna tjänstgjorde i Flygvapnet under sin kontraktstid, som varade ungefär sex år, för att sedan övergå till civila arbeten. De allra flesta fältflygare fortsatte med flyganknutna yrken såsom exempelvis trafikflygare eller trafikledare i den civila.

Under åren förändrades anställningsvillkoren, främst under 1960-talet, vilket bland annat medförde möjligheten till långtidsanställning. Detta innebar att många fältflygare stannade kvar i Flygvapnet till pension. Den sista kullen, E 811, tog examen på F 5 i mars 1982. År 1986 gick de sista kontrakten ut och fältflygarkåren försvann officiellt. Idag finns, förutom Micael, tio fältflygare kvar i Flygvapnet, en del i stabstjänst, andra inom helikopter- eller transportflyget.

Efter flygutbildningen väntade inskolning på Viggen vid F 15 i Söderhamn. Micael var den yngste elev som påbörjat utbildning på Viggen med sina nitton år och fyra månader. Utbildningen bedrevs i ett högt tempo där krav ställdes både på teoretiska kunskaper och att hänga med i flygutbildning.

Sedan väntade F 7 i Såtenäs och Gustav Röd, första divisionen. Utbildningen till fältflygare avslutades efter flygslagsutbildningen som varade i arton månader. Livet i Flygvapnet under åttiotalet bestod av mycket flygande, många övningar och framåtanda. Uppgiften, invasionsförsvar och luftförsvar, övades genom lågflygning, anfall mot mark- och sjömål samt luftstrid. Taktisk utveckling vid modifieringar av flygplanen var även det en stimulerande uppgift. Ungefär vartannat år fick divisionen nya elever som under ett år utbildades till attackpiloter. På detta sätt rullade det på fram till omskolningen till JAS 39 Gripen.

I början av november 1999 påbörjade Micael omskolning till JAS 39 Gripen och är sedan 2000 är flyginstruktör och utbildar nya elever, både gamla och unga på flygplanet. Inriktningen på utbildning av nya elever är oerhört seriös vilket eleverna berömt lärarna för.

Normalt sett lämnar en pilot stridsflygandet i 40-årsåldern för annan flygtjänst eller stabstjänst. Men på grund av brist på äldre erfarna flygförare har Micael fått stanna kvar på spetsiga system som flyginstruktör.

Idag, efter 2122 flygtimmar på Viggen, 1340 på Gripen och ytterligare 527 timmar på skolflygplan fortsätter ”vardagslunken” för Micael fram till 2016 då han pensioneras vid 55 års ålder.

En rutinerad räv den 19 november 2012

En rutinerad räv den 19 november 2012. Foto: Per Lindquist

 Av Göran Jacobsson

 

Tack Göran för denna fina artikel.

Jag vill också passa på att nämna de andra fältflygarna som fortfarande jobbar aktivt i Flygvapnet/FM. Listan nedan grundar sig på den informationen som jag har i dag, med reservation för att det kan finnas flera därute. Hör då av er så att jag kan komplettera den.

  • Per-Erik Andersson, F7/TSFE
  • Thomas Björklund, F7
  • Håkan Brandt, F7
  • Hans Gustavsson, F17
  • Mats Gustavsson, Hkpflj
  • Matz Högberg, Hkpflj
  • Alf Ingesson-Thoor, Fömed C
  • Vincent Klockars, LSS/Flygs
  • Olle Norén, HKV/PROD FLYG
  • Jan Svetoft FOI/FLSC
  • Erik Thelin, HKV/FlygI

Flygarhälsningar

Micael Bydén/ FVI

 

 

 

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

10 kommentarer

  • Viktor Karlsson 26 november 2012 23:16

    Fy fan va fint skrivit!

    Sveriges bästa blogg! // PPL elev från Karlstad

  • Alf Ingesson Thoor 27 november 2012 09:45

    Mycket trevligt. Intressant för övrigt att se hur bedömning och värdering av människan förändrats genom åren. På sjuttio och åttiotalet var planeringsåldern för att sluta flyga stridsflyg 38 år. Idag har vi piloter som flyger spetsflyg till pension 55 år. Kurt Ottosson, fältflygare från början och sedermera övlt, flög sitt sista pass 37 på sin sextioårsdag. Sedan är det flera som hängt i på SK 60 fram till pension.
    Håkan Brandt på F 7 saknas för övrigt på listan över kvarvarande fältflygare.

  • Jan-Olov Newborg 2 december 2012 11:46

    Trevligt att detta uppmärksammas!

    Burken håller ett tag till!

  • Anna-Karin Widnersson 12 december 2012 21:46

    Så spännande att läs!

    En fråga från en ickeflygare: Varför häller man en hink vatten över eleven? En märklig tradition när man som jag ser den utifrån (har sett andra bilder på det också så det måste ju betyga något).

    • Alf Ingesson Thoor Anna-Karin Widnersson 14 december 2012 10:06

      Traditionen kommer från den tiden då Krigsflygskolan låg på Ljungbyhed och den som flög ensam som förste elev i en kull slängdes i bassängen. Så småningom grävdes bassängen igen och då man ändå ville bibehålla traditionen kom hinken fram och att det utökades till att samtliga elever efter första EK fick sig en dusch.
      När en något äldre officer flög ensam i helikopter för första gången för några år sedan så blandades även i koncentrerad saft i hinken, allt för att förhöja effekten.

    • Bo Forsberg Anna-Karin Widnersson 27 december 2012 15:13

      En annan tradition som fanns på Ljungbyhed då jag var elev i början av 60-talet var att eleven skulle ge den värnpliktige mekanikern en enkrona med samma årtal som sitt födelseår, innan han taxade ut till sin första Ek-flygning. - Jag har inte läst om detta någon stans och vet inte hur länge traditionen upprätthölls.

      • Alf Ingesson Thoor Bo Forsberg 29 december 2012 14:18

        Står beskrivet i boken "En fältflygare från Mjölby" när en elev tappade kronan mellan kropp och vinge på SK 50. Kul grej. Det var kat E 693.

  • Anna-Karin Widnersson 16 december 2012 15:48

    Tack! Det är så spännande med traditioner och "ritualer". De börjar med en sak och sen blir det med tiden någonting helt annat kvar.

  • P-O Ericsson 6 september 2013 11:47

    När jag flög mitt första EK på Ljungbyhed hösten -78, hade jag en blankpolerad krona från 1959 i handsken och gav den till den Vpl meken efter genomförd flygning.
    Det var omg C782.

  • Per Holmberg 15 oktober 2013 19:30

    Tyvärr hade jag ingen krona då min EK på Rinkarby inte var planlagd utan kom helt plötsligt för mig. Så kan det gå.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *