Den 2 oktober 1978 klev den då sjuttonårige gänglige ynglingen Micael Nilsson av sin lätta motorcykel vid Krigsflygskolan i Ljungbyhed för att påbörja sin utbildning till fältflygare. Föga anade han då att han nästan 35 år senare skulle vara den siste fältflygaren som aktivt flyger stridsflygplan på en division.
En ung flygelev efter sitt EK-dop den 13 februari 1980. Foto: Per Lindquist
För Micael var det en barndomsdröm att bli pilot. Då skolgången inte var helt lyckad, mycket beroende på all tid som tillbringades vid Hässleholms flygklubb, var glädjen över att ha blivit antagen till fältflygarutbildningen stor. Efter två års utbildning på F 5 i Ljungbyhed tog Micael och tolv andra kurskamrater examen den 30 oktober 1980 och tilldelades sina gyllene vingar.
Fältflygarkåren togs fram 1946 för att förse Flygvapnet med flygförare efter andra världskriget. Under andra världskriget bestod huvuddelen av flygförarna av reservofficerare och värnpliktiga flygförare. Genom att införa fältflygarna, eller stamflygförarna som kategorin hette fram till 1950, fick Flygvapnet en mer robust och stabil förarkår under hela ”Kalla kriget”. Fältflygarna tjänstgjorde i Flygvapnet under sin kontraktstid, som varade ungefär sex år, för att sedan övergå till civila arbeten. De allra flesta fältflygare fortsatte med flyganknutna yrken såsom exempelvis trafikflygare eller trafikledare i den civila.
Under åren förändrades anställningsvillkoren, främst under 1960-talet, vilket bland annat medförde möjligheten till långtidsanställning. Detta innebar att många fältflygare stannade kvar i Flygvapnet till pension. Den sista kullen, E 811, tog examen på F 5 i mars 1982. År 1986 gick de sista kontrakten ut och fältflygarkåren försvann officiellt. Idag finns, förutom Micael, tio fältflygare kvar i Flygvapnet, en del i stabstjänst, andra inom helikopter- eller transportflyget.
Efter flygutbildningen väntade inskolning på Viggen vid F 15 i Söderhamn. Micael var den yngste elev som påbörjat utbildning på Viggen med sina nitton år och fyra månader. Utbildningen bedrevs i ett högt tempo där krav ställdes både på teoretiska kunskaper och att hänga med i flygutbildning.
Sedan väntade F 7 i Såtenäs och Gustav Röd, första divisionen. Utbildningen till fältflygare avslutades efter flygslagsutbildningen som varade i arton månader. Livet i Flygvapnet under åttiotalet bestod av mycket flygande, många övningar och framåtanda. Uppgiften, invasionsförsvar och luftförsvar, övades genom lågflygning, anfall mot mark- och sjömål samt luftstrid. Taktisk utveckling vid modifieringar av flygplanen var även det en stimulerande uppgift. Ungefär vartannat år fick divisionen nya elever som under ett år utbildades till attackpiloter. På detta sätt rullade det på fram till omskolningen till JAS 39 Gripen.
I början av november 1999 påbörjade Micael omskolning till JAS 39 Gripen och är sedan 2000 är flyginstruktör och utbildar nya elever, både gamla och unga på flygplanet. Inriktningen på utbildning av nya elever är oerhört seriös vilket eleverna berömt lärarna för.
Normalt sett lämnar en pilot stridsflygandet i 40-årsåldern för annan flygtjänst eller stabstjänst. Men på grund av brist på äldre erfarna flygförare har Micael fått stanna kvar på spetsiga system som flyginstruktör.
Idag, efter 2122 flygtimmar på Viggen, 1340 på Gripen och ytterligare 527 timmar på skolflygplan fortsätter ”vardagslunken” för Micael fram till 2016 då han pensioneras vid 55 års ålder.
En rutinerad räv den 19 november 2012. Foto: Per Lindquist
Av Göran Jacobsson
Tack Göran för denna fina artikel.
Jag vill också passa på att nämna de andra fältflygarna som fortfarande jobbar aktivt i Flygvapnet/FM. Listan nedan grundar sig på den informationen som jag har i dag, med reservation för att det kan finnas flera därute. Hör då av er så att jag kan komplettera den.
- Per-Erik Andersson, F7/TSFE
- Thomas Björklund, F7
- Håkan Brandt, F7
- Hans Gustavsson, F17
- Mats Gustavsson, Hkpflj
- Matz Högberg, Hkpflj
- Alf Ingesson-Thoor, Fömed C
- Vincent Klockars, LSS/Flygs
- Olle Norén, HKV/PROD FLYG
- Jan Svetoft FOI/FLSC
- Erik Thelin, HKV/FlygI
Flygarhälsningar
Micael Bydén/ FVI