´
Efter två veckor i insatsområdet kan jag konstatera att FL 02 har kommit in mycket bra i sina uppgifter. Det är många som gör heroiska insatser och det är lätt att den fokuserade och entusiastiska personalen jobbar alldeles för hårt och för länge. Det är viktigt att cheferna ser till att personalen kommer ifrån och ägnar sig åt exempelvis fysisk träning och återhämtning.
Alla inom förbandet gör ett imponerande arbete men jag vill ändå passa på att lyfta fram personalen vid Mission Support Element, MSE och Fighter Support Coy, FSC, flygunderhållskompaniet. Dessa två personalkategorier har övergått till att arbeta två-skift för att FL 02 ska kunna lösa sina uppgifter.
Personalen med uppgift att planera och stödja informationsoperationer har kommit på plats i sina staber och började omgående delta i arbetet att producera flygblad, affischer, tidningar samt radio- och TV-program. Syftet med informationsoperationer är som tidigare beskrivits att uppnå ökat förtroende hos den libyska befolkningen för den internationella militära insatsen, förebyggande av folkrättsbrott mot civila och en ökad vilja hos parterna till en fredlig lösning.
Under kvällen igår genomfördes ett motorbyte på ett av flygplanen, det första under en pågående skarp insats. En TP84 landande halv nio på kvällen med den nya motorn. En intensiv aktivitet påbörjades och vid midnatt var den gamla motorn urmonterad och den nya på plats och klar för motorkörning! Att det tog så pass lång tid berodde nog mest på att undertecknad deltog i arbetet (självklart under kraftfull övervakning). Oerhört imponerande att se och uppleva vilken kompetent personal och funktionell materiel som flygvapnet förfogar över.
Värmen på Sicilien och i övriga delar av operationsområdet just nu är något som vi alla måste hantera. Vi är inte vana vid att arbeta 12-timmars arbetspass i temperaturer som ligger mellan 40 och 50 grader mitt på dagen. Vi försöker ständigt utveckla vårt sätt att arbeta i värmen och strävar hela tiden efter att göra arbetsmiljön mer dräglig. Om någon vill prova på så förslår jag en arbetsdag i en 40-gradig bastu iförd M/90L och kängor ;)
Förutom att värmen påverkar personalen så påverkar värmen även viss materiel som vi använder, exempelvis däcken på planen som slits hårdare. De tungt lastade planen får lägre dragkraft i värmen och därför behöver de längre startsträcka innan de kan lyfta. I kombination med den direkta värmens påverkan på gummit slits däcken fortare än normalt.
I närtid kommer jag att besöka de delar av FL 02 som inte är baserade på Sigonella. Det kommer att bli intressant att få följa deras vardag och vara med på plats för att se hur de bidrar till operationen.
Förbandet FL02 har flugit över 20 uppdrag, tagit över 40 000 spaningsbilder och levererat mer än 150 spaningsrapporter sedan den 3 juli då vi tog över ansvaret för det svenska bidraget i Operation Unified Protector.
Jag vill avslutningsvis rikta mitt tack till de på F 21 som möjliggjorde utbildningen och pårustningen i samband med förberedelserna innan avresan ner till Italien. Ett flertal förbandsmedlemmar har spontant framfört att de togs om hand på bästa sätt av er. Tack!
Ett stort tack till alla er därhemma som bidrar till att vi fortsatt kan visa att det svenska flygvapnet leverar resultat och håller en mycket hög internationell klass!
Öv Fredrik Bergman CO FL 02