Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Den pedagogiska utmaningen del 2

Ing 2 Info

    Utbildningsdagen börjar dagen innan med planering. 

Jag sitter inne på det luftkonditioneringskylda Viktoria-rummet och jag läser handboken för utbildningsmetodik, oavsett vilka du ska utbilda eller vad du ska utbilda på så hittar du grunden där.

Utbildningsmetodiken vi använder oss av är i stort sätt uteslutande förmedlad, det vill säga att vi presenterar ett problem och en lösning på problemet, därefter övar vi på lösningen. Anledningen till detta är många men de tydligaste är att soldaterna och även i många fall även gruppcheferna har svårt att lära sig teoretiskt och senare använda det praktiskt. Grupperna behöver göra momentet några gånger för att senare kunna tänka utanför boxen. Hemma i Sverige brukar vi trycka på vikten av att soldaten tänker själv och skapar sin egen uppfattning men det är inte lika lätt att göra det här. Dock blir resultatet i många fall detsamma som det skulle bli hemma, trots att vi går en lite annan väg.

Med att peka i terrängen och förklara tydliga målbilder kommer man långt

Nästa bok jag öppnar är handboken för markstrid pluton, truppen påbörjade sin grundutbildning för 5 veckor sedan så att gå in på pluton redan nu är väl helt rimligt... Mer om detta kommer jag återkomma till då grundutbildningen för denna plutonen går mot sitt slut som är om 7 veckor (Då ska vi även hunnit med två veckors kompaniövning).

Överlag använder jag mig av svenska reglementen så snart jag fått förklarat för mig vad det är jag förväntas utbilda på. Nu börjar övningen ta form och när jag börjar komma in på detaljer är det dags att öppna den sista boken, vilket är fransmännens motsvarighet till plutonstrid. Som tur är så har den boken många bilder så jag inte behöver använda någon av tolkarna för varje sida. Här får man anpassa sig så att truppen lär sig det viktigaste ur de franska reglementet så det inte blir några kontigheter när plutonen ska sättas ihop med kompaniet.

Glada soldater som under partruller får visa upp sitt land!

När planeringen är klar så är det dags för kvällsrutin vilket innebär att gå till gymmet för att bli lite ledsen att man inte vara så stark som man hoppades, sen gå och äta så man blir glad igen och avsluta kvällen med att titta igenom bilderna från dagen. Innan sovklockan ringer försöker jag även höra av mig hem.

 

Utbildningsdagen

Efter vi tagit emot truppen så går biträdet med soldaterna och låser ut vapen.

Nu får jag lite tid och prata ihop mig med tolken och förklara vilket budskap jag vill ha fram. Att arbeta med tolk har sina svårigheter men även några möjligheter. Det svåraste är ju att det jag själv säger är ju inte det som soldaten förstår och som vi nämnt tidigare så översätter ju även plutonchefen till Sango så talesättet lost in translation går hett här nere... För mig och övriga instruktörer är det tvådelat, det man säger måste förstås av tolken men på sättet jag säger det kan vi stryka under viktiga budskap till soldaterna. Men eftersom varje mening ska översättas får man naturliga konstpauser när jag kan fundera på vad som ska sägas här näst eller kolla soldaterna i ögonen och få ett kvitto att de förstår! eller väcka de som somnat...

När tolken och plutonchefen översätter har man tid för egna reflektioner.

 

Men kopplat till utbildningstempo så upplever vi svenskar att den tiden vi förlorar genom översättning tar vi igen i pedagogiken.

 

Det är viktigt att hålla det teoretiska kort, och även göra den nödvändiga teorin så praktisk det bara går genom att rita och visa på en terrängskiss eller med allmänt kroppspråk. Ibland kan det bli någon form av regndans i mitten av skissen för att få soldaterna att både hålla sig vakna och för att få dem att förstå hur en pluton fungerar.

Alla sätt är bra utan dom dåliga, och facit får man bara efter utbildningspasset.

Det finns många vilda djur i Afrika, visa farligare än andra.

Allt är gott här nere, och dagarna börjar bli till vardag.

//Fanjunkare J

Officiell blogg

Utbildningsinsatsen i Centralafrikanska republiken består av cirka 170 personer från flera europeiska länder. Insatsen inrättades som stöd till den nationella armén. Sverige bidrar med högst 15 personer. Bidragets huvuduppgift är utbildning och omfattar planering, genomförande och uppföljning av en infanteribataljon. En betydande del av utbildningstiden ägnas åt soldatutbildning, men fokus läggs också på att utbilda på plutonsnivå.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *