Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

EUTM RCA – En pedagogisk utmaning

Ing 2 Info

Att grundutbilda soldater i Afrika är på många sätt precis som hemma, men på de andra sätten helt olika.

De två Instruktörslagen här nere jobbar i trissar, alltså en Chef och två instruktörer. Uppgiften är att utbilda en pluton (30-40man) i allt från enskild soldats uppträdande till hur de arbetar i pluton.

Den som skriver detta inlägget är Team chef för det andra instruktörslaget som är ansvariga för att utbilda fjärde infanteripluton.

Jag försöker förklara vikten av skjutgränser

Förutsättningarna

Förhållanden här nere är enkla men fullt tillräckliga. Lektionssalen är utomhus och plutonen har själva byggt upp den med bänkar och förberett med terrängmodeller. Övningsområdet där vi förväntas drilla våra nya soldater är på samma plats, så man kan direkt efter en teorigenomgång resa sig upp och testa det man precis har lärt sig. Området där vi befinner oss på heter Kassai och är ett gammalt regementsområde. Det man reagerar först på är alla de nedbrända byggnaderna och kulhålen som påminner oss om den frontlinjen som gick över platsen under en av de stadskupper som härjat huvudstaden under åren.

Men för oss är det utmärka byggnader att öva strid i och utanför!

En av instruktörerna utbildar soldaterna i radio och hur man rapporterar

Den pedagogiska utmaningen.

Soldaterna är fruktansvärt motiverade vilket gör utbildningen både lättare och roligare. De vapen vi använder till vardags är gamla gevär som inte längre fungerar. När soldaterna får höra att de inte är aggressiva nog så får de så snällt skrika PANG,PANG (eller GAGONG,GAGONG som det tydligen låter här nere) högre och mer. Detta gör de utan att tycka det är fånigt eller konstigt, de är vana att jobba utifrån de förutsättningarna de har och är otroligt bra på att göra det bästa av situationen.

Mycket imponerande engangemang!

Utbildning i kompassens alla rörliga delar

En av de största utmaningarna är språket, i CAR så pratar man Franska eller framför allt Sango.

Så om jag ska förklara något så berättar jag på svenska som vår svensk/franska tolk översätter till franska,  men sen pratar 75% av plutonen bara Sango så då får plutonchefen översätta en gång till från franska till Sango. Ja ni fattar ju, kroppsspråk och att rycka tag i ett vapen och visa själv är The shit här nere!

 

Här ser vi plutonchefen utbilda sina soldater i kompass. Vi försöker så mycket det går att plutonchefen själv utbildar sina soldater, och efter några genomföranden så brukar han kunna hålla momenten själv!

Vi kämpar på här nere, och överlag har vi det väldigt bra!

Fanjunkare J

Officiell blogg

Utbildningsinsatsen i Centralafrikanska republiken består av cirka 170 personer från flera europeiska länder. Insatsen inrättades som stöd till den nationella armén. Sverige bidrar med högst 15 personer. Bidragets huvuduppgift är utbildning och omfattar planering, genomförande och uppföljning av en infanteribataljon. En betydande del av utbildningstiden ägnas åt soldatutbildning, men fokus läggs också på att utbilda på plutonsnivå.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *