Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Nynäshamnsbesök och skeppsafton

lennarttornberg

Fredagen 6 september kastade T121 Spica loss för att genomföra ett kort besök i fadderhamnen Nynäshamn. Innan lk ägnades dagen åt förberedelsearbeten. Manöversystemet för avgasluckorna och tyfonen testades. Vi har äntligen lyckats får de tryckluftsdrivna vindrutetorkarna att fungera. Nu hade vi ingen nytta av dessa denna strålande vackra dag men vi får säkert uppleva en eller annan regnvädersdag.

Syftet med Nynäshamnsbesöket var att genomföra en skeppsafton som belöning till alla de medlemmar som lägger ner all sin fritid för att hålla fartyget i skick. Utöver medlemmar passade en grupp från vår ”kaptenssponsor” på att följa med på en skärgårdstur. Färden gick över Hårsfjärden där vi passerade Vitså och Berga. Vidare i sakta mak förbi Muskö och ut genom Skramsösund. Väl ute på Mysingen startades alla tre huvudturbinerna och farten togs upp till dryga 30 knop. Vi kunde i andanom se hur besättningen på M73 Koster febrilt sökte i fartygskorten för att identifiera oss när vi passerade på behörigt avstånd. Söder om Ö Rödko girade vi in mot Nynäshamn och farten togs ned. Att förtöja med ett så stort fartyg som T121 Spica i Fiskehamnen kräver skicklig bryggpersonal och alerta maskinister. Hamnen har byggts ut med flytbryggor som måste rundas och manöverutrymmet är minst sagt begränsat. Efter förvånansvärt få manövrer kunde ManO elegant glida in till kaj. Väl i roder och maskin följt av finjustering med handkraft så att landgången inte hamnade mitt för ett elskåp och förtöjningen var klar. Befälhavaren visade sin uppskattning genom att bjuda på en förtöjningsdrink.

Inför skeppsaftonen krävdes viss kompletterande proviantering medan övriga ombord klargjorde grill och bord. I byssan förbereddes sallader och de marinerade kotletterna plockades fram. Kylskåpet hade behövt svängdörr då besättningen ivrigt försåg sig med kylda drycker. Middagen intogs stående på däck och alla lät sig väl smaka. En av våra flitigaste medlemmar, ”K1”, passade på att fira sin nyligen timade födelsedag och T121 Spica uppvaktade med en Spicaplakett.

Rökta räkor som förrättGrillkockarEn skeppsafton är inte värd namnet om den inte innehåller en lekfull tävling. Denna gång bestod tävlingen av ”spotta groda”. D.v.s. vem kan spotta en gelégroda längst. Då målområdet var i vattnet var det lite svårt att mäta avstånden så resultatet blev att ingen vann och ingen förlorade. Inte bara tävlingsdeltagarna hade mycket roligt utan så även de åskådare som kommit för att titta på vårt fartyg. Några barn som med ledsen blick såg godis sjunka i havet bjöds på de grodor som blev kvar.

Kvällen fortsatte i den goda stämning som alltid råder ombord. Glada skratt, sanna historier från förr och så förstås visor som förr sjöngs ombord på flottans fartyg ackompanjerade på dragspel.

I dag, lördag 7/9 kl 1300, kastar vi loss för att återgå basen. ETA är satt till 1430 då Spica intas av f.d. värnpliktiga som muckade 7 september 1973, alltså för exakt 40 år sedan. Mer om detta i kommande inlägg.

GMY

Lennart T

Personlig blogg

Veteranflottiljen vårdar det örlogsmarina kulturarvet.

1 kommentar

  • Ingemar Andersson 11 oktober 2013 22:48

    Har du somnat inn totalt varför skriver du inget om 40-års mycken fick du inte vara med själv och glänsa? Nr 12 ingo

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *