Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Foro vi manligen österut, eller vad hände egentligen?

lennarttornberg

Img_0993B

 Turun Sanomat och Folke Österman presenterar filmer från T26 besök i Åbo

Besättningarna på T26 och T56 samlades på Gålö den 7/8. Vissa hade förstås varit där flera dagar för att jobba med det sista. 56:an hade dessutom varit uppe på land några dagar innan för ett propellerbyte, men nu var allt klart för avfärd. Färden följde planen som tidigare publicerats i bloggen, d v s lunchstopp på Bullerö och nattstopp på Finnhamn. Där infann sig både kanonvädret och badlusten.

När vi dagen efter har kastat loss med Furusund som mål inträffar en malör på T26. Misstänkt lagerproblem på styrbords marschmotorväxel äventyrar hela resan. Efter en kort felsökning kan maskingänget meddela att felet är en lös mutter som de fixar snabbt. Efter en god lunch på Furusunds värdshus går färden på 1 600 varv till Lidö. Till ett stilla sommarregn intas middagen i en egen paviljong där sången står högt i tak.

Fredag inleds med bunkring av 26:an i Räfsnäs innan vi ger oss ut på ”det stora blå” d v s Ålands hav. Vi har en svag akterlig vind och förhållandena är fina. I Mariehamn lägger vi till för om Pommern och möts omedelbart av journalister från Ålandstidningen som vill ha en intervju. Middagen äter vi på Sjöfartsmuseets restaurang Nautical, där vissa har utsikt över fartygen. Nu ansluter också Jaakko Tikka m.fl. från Forum Marinum och Finska sjöfartsverket. Jaakko ska åka med T26 och vi får följe av en Targa, Service! Detta är också sista natten med gänget då T56 på lördagen vänder västerut för att via Grinda komma till Gålö på söndagen. 

Lördagen möter oss med sol och total stiltje. 26:ans färd till Åbo blir helt fantastisk. På vissa ställen är havet stilla som en småländsk skogstjärn. Magiskt! Det skulle dock senare visa sig att Herren ger och Herren tar. När vi närmar oss Åbo väntar en räddningsbåt med fotografer och TV-reportrar. Som tidigare nämnts: Skillnad på Finland och Sverige.

TV-intervju

Göran ställer maskintelegrafen på 1 750 varv och vi passerar dem i 43 knop. Vi bjuds sedan på lunch av Forum Marinum, och sedan är det öppet fartyg. På kvällen bjuder Åbo stad på middag i kaptenssalongen ombord på fullriggaren Suomen Joutsen (Finska Svanen).  Det blir också en förhandsvisning av kvällens TV-inslag. Vi känner oss väldigt välkomna.

Söndagen innebär öppet fartyg för många intresserade hela dagen, men även besök på Minmuséet och flottbasen i Pansio.

Efter en ljudinspelning av huvudmotorerna till muséets Mtb T3, säger vi hej och ett mycket stort Tack till våra finska vänner. Planen är nu att gå till Fejan, d v s över Ålands hav. Vädret är gråmulet, blåsigt, med rak motvind. Redan på fjärden Skiftet i Åbolands skärgård får vi gå ner på 1 200 varv. Vid ett stopp på Sottunga beslutar vi oss för att gå till Mariehamn istället för att korsa Ålands hav.

Just som vi ska passera sista ön innan det bli öppet hav ropar maskin att vi måste gå ner på marschmotorer. Ett överströmningsrör för avgaserna har spruckit. Vi lägger oss i någorlunda lä under kobben, och självklart fixar maskingänget felet på en dryg timme. Under tiden kan man nästan se hur vågorna växer. Vi har nu Ålands hav rakt in från sidan och samtliga på däck, inte minst gänget på bryggan är som dränkta katter på en halvminut. Vi får c:a 5-7 distans med mycket intressanta förhållanden. De, av Forum Marinum, lånade sjökorten kommer aldrig att bli sig lika igen…Sedan är det skönt att komma in i Mariehamns hamn, koppla av och äta en god middag.

Tisdagen bjuder återigen på klarblå himmel och vinden har mojnat. Vi korsar Ålands hav på 1 200 varv och sjögången är nästan sövande. När vi kommer till skärgården är det 1 600 varv som gäller hela vägen till Gålö, med undantag för tankstopp på Möja.

På Gålö har vi sista samlingen för resan. Göran tackar alla för en mycket rolig och bra resa, som dessutom ytterligare stärkt banden med Forum Marinum.

Så svaret på frågan om vi manligen foro österut är att Ja, det gjorde vi. Eftersom 20% av 56ans besättningen är kvinnor for vi även kvinnligen österut. Dessutom hade vi fantastiskt kul, många härliga upplevelser och mestadels bra väder.

Hårt arbetande maskinare

Tack till alla som var med, och ett extra lyft på hatten till maskinarna på T26.

Vid pennan

Bosse Ahlgren

 

Personlig blogg

Veteranflottiljen vårdar det örlogsmarina kulturarvet.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *