Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Tillfällig gäst på Gålöbasen m.m.

lennarttornberg

Ångfärjan Mälaren 3 har fått en tillfällig uppställningsplats på Gålöbasen. Stiftelsen Skärgårdsbåten och Statens Maritima Museer fick under juni bråttom att hitta en plats för detta drygt hundraåriga fartyg. Nedan några hållpunkter från färjans långa liv. Uppgifter från www.skargardsbatar.se

 Mälaren3B

  • Levererad 1903 av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Sexan till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm. Trafik på linjen Mariahissen, Södermalm – Klara Strand, Tegelbacken
  • Såld 1913-05-01till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Mälaren 3.
  • Upplagd vid Djurgårdsvarvet 1950
  • Såld 1968 till en privatperson i Norrhammar. Färjan är nu i uselt skick
  • Såldes 1973-06-13 till tre medlemmar i Stiftelsen Skärgårdsbåten. Den 4 oktober bogseras hon till Kummelnäs varv där hennes skrov plastas och målas. Sedan lånas hon ut till Ångfartygs AB Strömma Kanal för att användas som förrådslokal vid Klara Mälarstrand.
  • Bogseras 1982-07-15 över till Riddarholmen där hennes 2-cylindriga compoundmaskin lyfts ur. Bogseras sedan tillbaka till Klara Mälarstrand.
  • Överlämnas 1984 till Stiftelsen Skärgårdsbåten och deras bolag Ångslups AB Djurgården. Upplagd på Beckholmen
  • Lyfts 1984-07-04 upp på land vid Lumakajen, Hammarbyhamnen av pontonkranen Lodbrok. Hennes skorsten hamnar på taket på Strömma Kanalbolagets biljettkiosk vid Stadshusbron
  • Lyfts 1987-09-28 åter i vattnet av pontonkranen Lodbrok och bogseras till Beckholmsdockan
  • Torrsatt 1987-11-14 och skrovarbeten påbörjade
  • 1988 genomfördes ultraljudsmätning av skrovet och fortsatta skrovarbeten. Skrovet och balkarna visar sig dock vara svårt rostangripna
  • Lyfts 1991-10-02 upp på land.
  • Transporteras 2013-06-28 till Gålöbasen där hon får kvarligga t.o.m. augusti 2014

S/S Mälaren 3 utgör inte i sitt nuvarande skick någon skönhetsupplevelse även om hennes forna glans kan anas bland rosthål, avflagnad färg och tappra försök att laga henne med plast (!). Färjan är inget tillskott till Veteranflottiljens växande numerär men då det för tillfället finns en ledig makryta kunde HKV medge en tidsbegränsad uppställning av ett historiskt intressant fartyg.

I övrigt har sommar- och semesterlugnet lägrat sig över basen. En och annan entusiast med rostskrapa eller pensel i hand kan dock ses. Ett tappert försök att slå gräs på den stora planen framför platsen där off-villan och kadettvillan en gång stod har gjorts. Vi väntar ivrigt på att FortV även detta år engagerar kommunens björnlokeröjare för en insats. GBBK har föredömligt genomfört en attack mot detta gissel på sitt område.

 I augusti sätter vi igång med stora omförtöjningscirkusen då pirarna 1 och 2 skall förses med träskoning. Detta till glädje för alla manöverofficerare så att eventuella kajstudsar blir lite skonsammare för fartygen än rå betong.

Personlig blogg

Veteranflottiljen vårdar det örlogsmarina kulturarvet.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *