Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Byt strumpor!

stridsvagn

Wartofta ställer upp med en marschgrupp i årets upplaga av ”Vierdaagse”, marschen som är mer känd som ”Nijmegenmarschen”, efter den holländska staden Nijmegen, kring vilken marschen går.

Ca 160 km skall avverkas under de fyra dagar marschen genomförs, 40 km per dag.

I marschen deltar ca 5000 militärer från olika nationer och utöver dessa ca 45000 civila.

En sådan kraftansträngning kräver förberedelser både fysiskt och mentalt. Påfrestningarna på dina fötter ökar markant efter några mil, och det är först då du vet om dina kängor är att räkna med, eller vilka åtgärder du behöver göra.

Förutom marschträning genomför var och en ett marschprov á 2 x 40 km, i syfte att känna på den belastning som är att vänta.

Delar av kompaniets marschgrupp genomförde sitt marschprov under Elfsborgsmarschen, som årligen arrangeras av Elfsborgsgruppen i Göteborg. Andra ur marschgruppen förlade sitt marschprov på en marsch mellan Skövde-Vänersborg, över natursköna Skaraslätten.

Under långmarsch gäller alla gamla råd.

Slarvar man med det minsta så kommer det att kosta i smärta!

  • Byt strumpor! Gör det ofta. Torka de du bytt på ryggsäcken och ta på dem igen när de är torra.
  • Vätska upp! Se till att ha ett kontinuerligt intag av vatten hellre än att bälga i sig.
  • Fyll på med energi. Se till att även ha lite smått att fylla på energireserverna under gång. ”Jägarsnus” (Russin och nötblandning) är ett bra sätt att även få i sig de salter som man behöver.
  • Kort rast! 50/10 är ett beprövat sätt att framrycka. Gå 50 min och vila 10. Under dessa 10, se till att genomföra endast en sak, t.ex. byta strumpor. Planera din nästa rast och vad du ska göra medan du går, så att det går snabbt och smidigt. Se även till att ta på värmejacka för att inte bli nedkyld.
  • Hjälp varandra! Håll koll på varandras fötter. Påminn varandra om att dricka och att byta strumpor.

Under framryckning genom Skaraborg. Strumporna torkandes på stridssäcken. Foto: Wartofta kompani

Kort rast utanför Axvall. Luftar fötter och kängor. Foto: Wartofta kompani

Personlig blogg

På Stridsvagnsbloggen får du följa Wartofta stridsvagnskompani och deras umbäranden på Skaraborgs regemente P 4 i Skövde.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *