Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Halvmara ombord på HMS Carlskrona

Magnus Lindstedt

Den 20 maj genomfördes ett halvmaraton ombord på HMS Carlskrona till sjöss utanför Somalias kust. Den stora utmaningen för deltagarna var inte värmen utan att hålla balansen i sjögången.

18 maj genomfördes Göteborgsvarvet i stekande sol och 27 graders värme. I dag genomfördes ett liknande lopp ombord på HMS Carlskrona. Värmen var inte lika påfrestande, bara 24 grader, men underlaget var hårt och framförallt rörligt. Med cirka 3 meters våghöjd som fick fartyget att röra på sig ställde 19 tappra sjömän upp i loppet. Johanna Skoog var initiativtagare till loppet då hon inte fick möjlighet att delta i Göteborgsvarvet.

Johanna Skoog var initiativtagare till loppet. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

Johanna Skoog var initiativtagare till loppet. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

– Jag anmälde mig till Göteborgsvarvet förra året men på grund av att jag valde att åka med HMS Carlskrona på insats i Operation Atalanta blev det inget lopp. Då ville jag arrangera ett lopp ombord i stället, säger Johanna.

Distanserna som deltagarna på HMS Carlskrona kunde välja mellan var halvmaran eller en sträcka på 2,1 sjömil (1 sjömil är 1852 meter). Ett varv runt fartyget på det trånga gångbordet är 163 meter så de som valde att springa halvmaran hade att se fram emot 130 varv. Åtta personer och två lag ställde upp i halvmaran och tre personer sprang den korta distansen.

Omväxlande motsols och medsols sprang deltagarna de 130 varven på Carlskronas gångbord. Foto Försvarsmakten

Omväxlande motsols och medsols sprang deltagarna de 130 varven på Carlskronas gångbord. Foto Försvarsmakten

Fartygschefen Mathias Jansson agerar starter. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

Fartygschefen Mathias Jansson agerar starter. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

Klockan 13.00 gick starten vid helikopterdäck där fartygschefen Mathias Jansson agerade starter. Under loppet bytte deltagarna löpriktning varje kvart så att belastningen skulle fördelas jämnt på ben och kropp. Segrade gjorde flygvapenofficeren Fredrik Norén på imponerande 1 timme och 41 minuter.

Vinnaren Fredrik Norén till höger tar den kortaste vägen. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

Vinnaren Fredrik Norén till höger tar den kortaste vägen. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

– Jag hade bra flyt i benen i dag, sa en glad men trött Fredrik efter målgången.

Efter loppet delade fartygschefen ut medaljer till alla deltagarna. En kexchoklad blev det också som pris.

– Det viktiga var att så många som möjligt ställde upp och hade roligt. Motion och kondition är viktigt ombord för att klara långa tider till sjöss, avslutar en nöjd Johanna.

Oscar Palmgren och Jacob Malm med trötta steg mot slutet av loppet. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

Oscar Palmgren och Jacob Malm med trötta steg mot slutet av loppet. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

Den hett åtråvärda medaljen som delades ut efter genomfört lopp. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

Den hett åtråvärda medaljen som delades ut efter genomfört lopp. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

Nöjda deltagare efter prisutdelningen. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

Nöjda deltagare efter prisutdelningen. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

Personlig blogg

Bloggen Operation Atalanta skrivs av det svenska insatsförbandet ME 04.

16 kommentarer

  • Lisa 25 maj 2013 14:32

    Bra kämpat alla men mest grattis till sonen Patrik Jardemyr

  • Anne o Bengt 24 maj 2013 21:34

    Bra kämpat helikopterpiloten!
    2014 satsar vi på att vara ditt privata underhållskompani under förutsättning att du springer på rätt ställe - GÖTEBORG

  • Anne o Bengt 24 maj 2013 21:29

    Bra kämpat helikopterpiloten!
    Nästa år lovar vi att vara ditt privata under underhållskompani under förutsättning att du springer i Göteborg.
    Hälsningar o kram A o B

  • Anne o Bengt 24 maj 2013 21:22

    Bra kämpat helikopterpiloten! Nästa år ställer vi upp som underhållskompani bara för dig under förutsättning att du väljer att springa i Göteborg.

  • Keep on biking | Roxen 21 maj 2013 20:36

    [...] http://blogg.forsvarsmakten.se/operationatalanta/2013/05/20/halvmara-ombord-pa-hms-carlskrona/ [...]

  • Sebbe & Martina 21 maj 2013 19:38

    Bra jobbat farsan! Vi saknar dig här hemma. Ses snart. / Tham

  • Kristian 21 maj 2013 18:11

    Underbart! bra jobbat hörni!
    Stay safe!

  • Rickard Malm 21 maj 2013 18:07

    Bra jobbat grabben du sov säkert gott i natt
    med lite träningsvärk Kram Pappa

  • Victor Adolfsson 21 maj 2013 17:47

    Grattis Sarah

    Bra jobbat o kul initiativ

  • Victor Adolfsson 21 maj 2013 17:46

    Grattis Sarah!
    Bra jobbat o kul initiativ!

  • Daniel 21 maj 2013 15:30

    Snyggt jobbat GG.

  • Sven-Åke Blomén 21 maj 2013 14:27

    Bra kämpat Mats!

  • Chattis 21 maj 2013 11:35

    Bra kämpat älskling!!

  • Lena Malm 21 maj 2013 06:38

    Härligt Jakob! Du får en golffight när du kommer hem. Kram från Mamma

  • Frippe 20 maj 2013 20:13

    Vi vill se Lasse Sandau köra spinning med er också! Vi sakna honom här hemma på passen!!

  • Ulla Norén 20 maj 2013 20:04

    Hej, alla! Vilken bra idé Johanna Skoog!
    Stort Grattis till alla deltagare ombord. Sköt om er, ni behövs tillsammans!
    Sommarhälsningar från Sverige och Halmstad
    från Ulla Norén

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *