Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

16.9 meter hemlängtan

jonaswikstrom

I söndags lastade HMS Kosters besättning äntligen av sitt fartyg från Condock V som transporterat hem fartyget från La Spezia i Italien. Avlastningen skedde i snöglopp på Mälbyfjärden utanför Muskö med god assistans av Marinbasens bogserbåtar. Efter avlastningen så kunde HMS Koster snart fortsätta för egen maskin mot hemmahamnen Berga. Givetvis så hissades då traditionsenligt ”hemlängtan” på fartyget. Längden på hemlängtan räknas ut enligt följande formel: fartygets längd dividerat med antalet dagar på året multiplicerat med antalet dagar hemifrån. Den här gången blev hemlängtan 16.9 meter.

I och med att HMS Koster förtöjde vid Berga så avslutades fartygets verifiering och validering i varmare vatten som började den 8 augusti med att fartyget lastades på Condock V för transport till Italien. Under tiden i La Spezia så har vi konstaterat att fartyget och dess materielsystem fungerar bra i en miljö med 40 graders värme i luften och 27 grader i vattnet samt med en betydligt högre luftfuktighet. Besättningen har dessutom med gott resultat prövat sin minröjningsförmåga under överinseende av NATO-organet CMRE (Centre for Maritime Research and Experimentation). Avslutningsvis genomfördes också en tvåveckors MOST-övning (Mine Countermeasures Vessel Operational Sea Training) under ledning av Italienska flottan. Under MOST testades fartygets och besättningens förmågor under olika hot och med diverse fingerade skador på fartyget och personalen. Övningarna gick mycket bra och gav besättningen bra erfarenheter. HMS Kosters besättning gavs omdömet Very Satisfactory.

Verifieringen och valideringen av HMS Koster i ett annorlunda klimat med andra miljöförutsättningar har varit viktig ur ett operativt perspektiv. Fartyg av Kosterklassen är, tillsammans med en minröjningsdivisionsledning, anmälda till internationella styrkeregister. Därmed skall fartygen kunna operera under liknande förhållanden som HMS Koster verkat i under hösten. Viktiga erfarenheter har dragits bland annat avseende minjaktsystemets förmåga, men också avseende fartygets undervattenssignatur. Något som är särskilt viktigt att hantera för ett minröjningsfartyg. Verksamheten i Medelhavet har gett en kvittens på att Marinen har minröjningsfartyg och besättningar av hög kvalitet som kan utgöra styrkebidrag i internationella insatser även utanför vårt närområde.

Jonas Wikström

Chef 4.sjöstridsflottiljen

Officiell blogg

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

1 kommentar

  • Axel 18 december 2012 18:37

    Nice att ha henne hemma igen!!

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *