Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Intensiv flygtrafik

Malistyrkan

Omstruktureringen av Camp Nobel innebär att riva, sanera och packa. Men allt som packas ska också förflyttas härifrån till andra platser. En del av allt som packats flygs med TP84 Hercules med hjälp av Flygvapnets styrkebidrag i Bamako.

Hur otroligt det än kan verka att ett flygplan, en tung konstruktion av metall och stål, kan lyfta från marken av egen kraft så är det precis det som sker – gång på gång. De flygplan som stöttar Malistyrkan med transporter är dessutom tungt lastade. En hel container förs utan några bekymmer in i Hercules-planet som sedan lyfter utan att verka det minsta besvärad av det.

Avlastning

— Det blir mycket containerlaster vi flyger. Och vi får allt färre gods tillbaka, sådant som ska lastas av och stanna här i Timbuktu. Nu kom en last med packmateriell och det har ju att göra med att vi behöver lasten för att kunna fortsätta packa undan och nedmontera Camp Nobel, säger Kevin.

En container lastas

Det är många länder som använder flygplanstypen Hercules och det svenska planet står sällan ensamt på Bamakos flygplats. Oftast får de istället sällskap av liknande plan men med andra nationsbeteckningar. Planet är en robust och genomtänkt konstruktion vilket anges som förklaring till varför den är så vida spridd.

— Vi börjar få upp rutinen nu och det är det som gör att vi kan vara snabba med lastningen. Alla vet vad de ska göra och vi har ett bra samarbete med flygpersonalen, säger Niklas.

En annan fördel med Hercules-planet är att de är drivet av propellrar istället för jetmotorer vilket gör att det reagerar snabbare och klarar kortare startsträckor. Det är också en fördel att motorerna sitter förhållandevis högt upp från marken. Det gör planet inte påverkas så mycket av att landa på platser med mycket dam och sand på marken.

Alltid viktigt att lastsäkra...

— Jag tycker det kul att se hur de olika tunga maskinerna jobbar under flygplanstjänsten, som keyloaders och hjullastare, säger Niklas.

...men extra viktigt när vägen är lite gropig och ojämn.

Men även om det är fascinerande att se tunga maskiner arbeta så är det också stimulerande att slutföra arbetsuppgifter. För det är många timmars hårt arbete innan godset har tagit sig så här långt – ända till flygplatsen. Och många som varit involverade längs vägens gång.

— Det är en härlig känsla att följa det här steget eftersom det är frukten av mycket hårt arbete. Då är det särskilt kul att se när det verkligen händer och få iväg grejerna, säger Kevin.

— Jag har varit med och packat mycket av de här grejerna i containrar och clipblocks. Då är det en särskild känsla att se de försvinna iväg – det är en speciell, men väldigt skön känsla, säger Niklas.

Flygplanet landar och lastar ur men är snart lastad med ny last och försvinner iväg mot landningsbanan. Och en kort stund därefter försvinner det iväg och troppen återgår till förläggning där arbetet med att strukturera Camp Nobel fortsätter.

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Det svenska FN-bidraget i Mali har under flera år utgjorts av ett underrättelseförband med huvudsaklig placering i Timbuktu. Nu har den svenska styrkan etablerat sig i staden Gao i landets östra delar, för att lösa andra uppgifter. Sedan tidigare finns och kommer även fortsättningsvis att finnas en nationell stödenhet för logistik (NSE) med placering i Bamako.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *