Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Flyget flyttar Malistyrkan

Malistyrkan

Daniel tar en kort promenad på vingen till TP84 Hercules, stannar upp vid motorn och öppnar en lucka. Han dyker ner med huvudet i luckan och gör en kontroll. Flygbidraget från transportflygenheten på F7 är på plats i Mali och gör det möjligt att flytta insatsen från Timbuktu till Gao.

– Vi löser uppgifter i olika insatsområden kontinuerligt. Det kan vara i Mali, Afghanistan eller Irak. Att jobba internationellt är vårt rutinarbete, säger Filippas Panagiotidis flygmaskinist.

Ökendammet i södra Sahara vill gärna märka ut sitt territorium och kapslar in allt som står stilla på marken. Idag ska TP84 Hercules lyfta personal och gods mellan Bamako, Timbuktu och Gao. Men innan det är dags att lyfta väntar en hel del arbete.

Henrik kontrollerar att allt är som det ska. Foto: Lukas Linné

För personalen från F7 börjar dagen tidigt. Vakna vid 5 och sedan frukost. På med utrustningen och ut till flygplatsen. Solen har inte kommit upp och månen lyser klar över morgontrafiken i huvudstaden Bamako. Trafiken är trixig att ta sig igenom men i den tidiga morgonen är allt lite lugnare.

Vid flygplatsen är det säkerhetskontroll av all personal som ska in och jobba, precis som hemma i Sverige. Än har inte flygtrafiken kommit igång på allvar. Klargöringspersonalen från F7 åker ut till den TP84 som står parkerad strax intill passagerarterminalen på Modibo Keita International Airport. På flygplatsen syns många olika sorters flygplan, civila, militära och FN-flygplan. Några flygplan i flygplatsens ytterområde ser ut att ha stått stilla länge. De är täckta med damm och frågan är om de någonsin kommer att lyfta igen.

Det är varmt som på en fin svensk sommardag när servicegruppen startar arbetet i gryningen. Foto: Lukas Linné

När servicegruppen kommer fram till flygplanet startar arbetet direkt. De jobbar efter manualen – hot and sandy conditions. Det är en manual som både besättningen och kompaniet som servar och underhåller flygplanet följer.

Servicegruppen har kontrollerat roder, fenor, vingar och stabilisatorer. Foto: Lukas Linné

Flygplanet och besättningens utrustning, säkerhetsmateriel, måste hela tiden underhållas och kontrolleras. Sand, damm och smuts är en del av miljön i Mali. Vindrutorna och den lilla glasbubblan på taket görs rent. Bubblan som kallas bubblan, är den plats varifrån lastmästaren spanar.

Sand och damm tas bort från flygplanets fönster samtidigt som motorerna kontrolleras. Foto: Lukas Linné

– Häromdagen trodde vi att vi såg en fågel på uppe på 5000 fot men det var en svart plastpåse som var ute och flög. Det är stor skillnad mot Sverige. Här är det mycket skräp på marken och i luften, berättar Filippas.

Transportflygenhetens bidrag till insatsen i Mali består av besättning, flygtjänstledare, flygtekniker, logistiker och en underrättelseofficer.
–  Vi är här i tre veckor. Efter att vi har åkt hem kan det bli arbete med andra internationella insatser eller med Försvarsmaktens förband i Sverige, säger Filippas.

Skaraborgs flygflottilj leder enheten som hanterar all verksamhet kring transport- och specialflyg inom Försvarsmakten. Den innefattar både uppdrag åt regeringen och internationella insatser. Samtliga Försvarsmaktens Herkulesplan är stationerade hos oss.
– De internationella insatserna gör att personalen tränas och utvecklas. Det kan såklart vara slitsamt att vara bort längre perioder från nära och kära men det är något som ingår i jobbet. Det gäller att pussla och få till lösningar som förhoppningsvis passar alla, säger Filippas.

Solen har stigit upp över Bamakos internationella flygplats. Värmen stiger. Flygplan från FN och olika flygbolag har börjat lyfta mot olika destinationer.

Flygplan från flera nationer används av FN i Mali. Foto: Lukas Linné


Besättningen anländer och servicegruppen samlas vid lastrampen och pratar lite. Idag gick det snabbt. Allt fungerar som det ska. Samtidigt som servicegruppen åker tillbaka till Camp Midgård lyfter TP84 Hercules mot Timbuktu. När flygplanet med besättning slutfört dagens flygningar fortsätter kompaniet sitt arbete.

Servicegruppen samlad efter slutfört arbete. Foto: Lukas Linné

Servicegruppen går igenom flygplan och utrustning och gör allt redo för nya flygningar. Så rullar det på dag efter dag till dess att gänget från F7 är klara med uppdraget i Mali för den här gången. Flygbidraget från F7 flyttar viss utrustning för Malistyrkan. Resten transporteras på lastbil mellan Bamako, Timbuktu och Gao.

 

Officiell blogg

Det svenska FN-bidraget i Mali har under flera år utgjorts av ett underrättelseförband med huvudsaklig placering i Timbuktu. Nu förbereder sig den svenska styrkan för att lösa andra uppgifter i Gao, landets östra delar. Därmed pågår en omstrukturering av Camp Nobel i Timbuktu. Sedan tidigare finns och kommer även fortsättningsvis att finnas en nationell stödenhet för logistik (NSE) med placering i Bamako.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *