Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

En dag med… en vapenmekaniker

Malistyrkan

Kulsprutor, automatkarbiner och fordon av olika slag är alla i behov av lite kärlek och omvårdnad för att fungera bra. Alla i Malistyrkan har ansvar för att det egna vapnet går att använda och samma sak gäller för fordon, där förarna håller koll och ser till att få fel fixade. Blir det för krångligt att laga vapen eller fordon så finns det hjälp att få.

Skåningen Tobias är 25 år och jobbar som hjulfordons- och vapenmekaniker på Mali 10. Som vapenmekaniker reparerar Tobias trasiga vapen, gör säkerhetskontroller och ser till att hela kontingentens vapen är funktionsdugliga.

Förutom att ta hand om vapen så jobbar Tobias tillsammans med de andra mekanikerna i repgruppen mad att laga och serva fordon, där mest tid går åt till terrängbil 16. Till vardags är Tobias stridsfordonsmekaniker på P7 och i Mali är han ingen nybörjare. Under Mali 05 jobbade han som signal- och vapenmekaniker. Såhär kan Tobias dag se ut.

Tobias jobbar som vapenmekaniker på Mali10.

07:00 Dagarna då vi utför rutintjänst börjar oftast runt sju då jag går upp och äter frukost.

08:00 Morgonmöte. Vi går igenom dagens uppgifter och blir tilldelade reparationsobjekt att fixa under dagen.

Vapenreparationer kan delas upp i två delar. Avhjälpande underhåll, när ett vapen inte fungerar och måste repareras. Dessa arbeten bokas ofta inte in, utan kollegan kommer till verkstan så fort hjälp behövs. Förebyggande underhåll, när ett vapen kontrolleras enligt olika instruktioner. Dessa arbeten bokas in, och sker ofta i stora omgångar med många vapen.

Oftast jobbar jag och de två andra vapenmekanikerna mest med andra arbetsuppgifter. Vapen går sällan sönder här, vilket gör att vi kan lägga mer tid på reparation av terrängbil 16 och vår sambandsutrustning.

09:30 då är det dags för en kaffepaus. Oftast sitter vi och snackar, ibland spelar vi kort. Efter kaffet är det bara att fortsätta jobba.

Vapenreparationer innebär oftast byte av enklare delar. Det som oftast går fel med våra vapen är att sand och damm sugs upp i vapenoljan och skapar friktioner mellan metalldelarna. Ibland räcker det att man tar bort den smutsiga oljan men ibland måste delar bytas för ett de blivit nedslitna.

Ett vapen som är oljigt och sandigt fungerar bättre än ett vapen som är torrt och rent. Så det är ingen idé skippa oljan. Ammunitionen blir ofta smutsig och har svårt att dras in i vapnet. Här i Mali blir därför daglig tillsyn av vapensystem ett måste.

11:30 stänger vi verkstaden för lunch. Jag brukar spendera min lunchrast i ett AC utrymme för att försöka svalka ner mig en stund.

12:30 har vi ännu ett uppföljningsmöte innan vi sätter igång med reparationer igen.

På operationer har vi på reparationsgruppen en egen galt. Vi kallas då för driftstödsgrupp och består då utav mekaniker och en chef. Ute i öknen får vi göra vårt bästa med de begränsade resurser vi har eftersom vi inte kan ha med oss hur mycket verktyg och reservdelar som helst. Vi är den tionde missionen i Mali så det finns mycket erfarenheter angående vad som brukar gå sönder. Därför vet vi ungefär vilka verktyg och reservdelar vi behöver ha med oss.

14:00 är det dags för ännu en kafferast.

16:30 äter vi middag och kvart över fem har vi ett avslutande möte då vi redovisar vad vi har fått gjort under dagen. Om fordon nästan är klara eller om det är viktigt att de går att använda under morgondagen, jobbar vi med dem på kvällen också. Ibland kommer kollegor med akuta fel på fordon som måste användas, då reparerar vi dem oavsett tid på dygnet.

I vår verkstad är det oftast runt 35 grader varmt vid golvet. Om man mekar i motorutrymmet på en driftvarm galt, som i sin tur är upphissad på en lift, blir det betydligt varmare. Ibland får vi ta pauser i vårt arbete för att torka av oss svett och dricka kallt vatten. Det är ett utslitande arbete, men alla vi i verkstaden gillar det vi jobbar på med, och det är alltid god stämning på gruppen.

Terrängbil 16, som även går under namnet ”Galten”, är en fyrhjulsdriven terrängbil som framför allt är avsedd för trupptransport. Galten har högt min- och splitterskydd och är ett fordon som används av spaningskompaniet. Fordonen arbetar hårt i ökenklimatet och behöver extra kärlek då och då för att må bra.

Utöver rutintjänst och operationer, kallas vi ibland in för att stötta andra enheter på Mali 10. Det kan vara att vi bemannar vakten, kör transporter till flygplatsen, och resa till Bamako för att stötta det svenska förbandet där.

Jag trivs bra med mina vänner på Mali10 men jag ser fram emot att komma hem och spendera jul med min familj i Sverige.

Bild: Jimmy Croona/Försvarsmakten

 

Officiell blogg

Det svenska FN-bidraget i Mali består av en kontingent innehållande ett underrättelseförband och officerare som tjänstgör i olika staber. Som stöd till dessa finns en nationell stödenhet för logistik (NSE). Huvuddelen av den svenska styrkan är förlagd i Timbuktu och en mindre del i huvudstaden Bamako.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *