Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Litet element, stor effekt

Malistyrkan

Ett dussin personer – det är det svenska stödelementet till Mali 10.  Baserade i Bamako ser de till att övriga kontingenten får allt från kopieringspapper till kamouflagenät.  Och inte minst, att kollegorna i Timbuktu kommer hem på leave.

En chef. En transportofficer, en MovCon (Movement Control). En logistikofficer, en logistikassistent. En sjuksköterska. Två teminalsoldater. Tre soldater som larmstyrka. Och en sitemanager. Där är befattningarna på Mali 10:s NSE (National Support Element).
Tillsammans ser de tolv till att mycket flyter och fungerar för resten av kontingenten.
Hur? Häng med...

Nyvakna leave-resenärer möts av personal från NSE.

03.44, TIDIG TISDAGSMORGON
– Det ser inte bra ut. Inte alls bra, säger Movcon-Markus.
Algot instämmer efter att ha tittat på den webbaserade väderslekstjänstens nederbördsradar.
Ett oväder av Norrlands storlek rör sig med fart mot Bamako.
Ju mer nederbörd i ovädret, desto röd-brun-svartare markering på radarbilden.
Och det röd-brun-svarta ser ut att pricka Malis huvudstad om bara några timmar. Idag är en ytterst dålig dag för oväder: Idag är det leaveflygsdag. Då jobbar hela NSE till kvällen med att ta emot resenärer från Sverige med det inchartrade 737-planet, få ombord dem i två omgångar på det också inchartrade Dash-planet upp till Timbuktu – och samtidigt göra samma procedur fast omvänt med de från Mali 10 som ska på leave. Lasta och lossa gods. Servera frukost- och lunch-påsar. Checka in bagage. Samarbeta och förhandla med flygplatspersonal, vakter, flygplansbesättningar och andra. För att allt ska klaffa är marginalerna små. De rymmer inte ett oväder.

Afrikanskt oväder på ingång.

”Nähä. det blir inget flyg till Timbuktu nu” konstaterar MovCon-Markus.

Mörkt i Mali
– Hade Dash:en startat en kvart tidigare hade det kanske gått, säger Atle.
Ovädret är afrikanskt. Regnet piskar uppställningsplattan utanför terminalen och sikten är några hundra meter. Kastvindar av stormstyrka. Blixtar och åska som bara tycks finnas på den här kontinenten.
737:an från Sverige kommer till och med en kvart före utsatt tid, men det hjälper inte. Innan den givna starttiden för Dash:en slår ovädret till. Och med tanke på att det kommer norrifrån, dit man vill flyga och det inte går att flyga runt, så finns inget annat alternativ än att vänta.
De som varit på leave hemma i Sverige utrustas med en nederländsk frukostpåse, fylld med sockerchock. Medlemmarna i NSE står och diskuterar hur dagen kan utveckla sig.
Fyra timmar försenade lyfter turboprop-planet med destination Timbuktu.
Pilotens uttalade ambition är att hinna med två vändor Bamako-Timbuktu och tillbaka, men eftersom det inte går att landa i Timbuktu i mörker och det inte heller finns några sekundäralternativ på 100 mils avstånd, så ser det mörkt ut.

MovCon-konferens mellan Markus, Borre och finske Jani.

Lastlistor, paxlistor, andra listor. Här gäller det att vara listig.

Ny dag, nya utmaningar
Det blir bara en vända till Timbuktu och tillbaka den här dagen. De som skulle åka med andra vändan blir ett drygt dygn försenade på sin leave och får istället åka reguljärt via Istanbul. Den inchartrade 737:an kan inte hållas kvar för att invänta, så det är en decimerad skara ur Mali 10 som på kvällen åker hem på sin första leave. För NSE-gänget väntar äntligen dagens första varma mål mat, både frukost och lunch har ätits på stående fot ute på flygplatsen. Kvar av dagens arbete återstår bara att ordna dagförläggning för de 30 kollegor som kommer imorgon, beställa lunch och middag till dem, kontrollera passagerarlistor, kontrollera vilka fraktbestämmelser som gäller med just det här flygbolaget och lite till.
– Ibland är det slitigt men det är samtidigt kul. Och vi är ett oerhört bra gäng, vi som jobbar här på NSE:t, säger Markus.

Genomgång av inköp – från svenska till engelska till bambara.

10.55, FREDAGSFÖRMIDDAG
– Här köper vi alla typer av pappersvaror. Och stämplar, förklarar Algot i den specialiserade pappersbutiken.
Som i många andra afrikanska länder är stämplar byråkratibesegrande. Det mesta går att lösa med en blå stämpel och om det kniper, rätt namnteckning. Både stämplar och kopieringspapper är saker som köps lokalt i Bamako, innan de skickas upp till kollegorna i Timbuktu.
Idag har Algot sällskap av Patrik, vars huvuduppgift på NSE är att vara sjuksköterska. Alla på NSE:t har en huvudbefattning – men är sedan mästare på att assistera där det behövs, när det krävs.
Tredje person i bilen är chauffören Barou, som jobbat för svenskarna sedan Mali 01. Han pratar bara franska och bambara. Algot och Patrik bara svenska och engelska.
– Alltså går vi igenom inköpslistan med tolken på campen innan vi åker, så Barou vet vad vi behöver. Sen styr han färden, säger Algot.

Floden Niger rinner genom såväl Bamako som Timbuktu. Alla – så gott som alla – mopeder i mångmiljonstaden Bamako är av ett och samma kinesiska märke.

Stilstudie på Bamakos gator.

Mack i Mali – bensin till mopeden köps per liter i någon av otaliga stånd längs gatorna.

Ica och Ikea – i Mali
Förutom inköp av papper och stämplar, väntar två stopp till den här dagen. Det ena i vad Patrik och Algot beskriver som ett maliskt Ica Supermarket. Här är tanken att hitta småflaskor med handsprit och några andra saker, men där går man bet. Istället förundras man över en exklusiv hamburgerpress för några tusen svenska kronor – och porslin med mera, omistligt från det världsberömda möbelvaruhuset i Älmhult. Att det sistnämnda finns till salu i en malisk supermarket är mycket udda, då Ikea inte säljer sina produkter till andra återförsäljare än sina egna varuhus.

Träskulptursdelen i en av Bamakos marknader.

När slutpriset blir för högt, griper chauffören Barou in och prutar ner det till skälig nivå.

Det andra stoppet är betydligt mer lokalt – en marknadsgata specialiserad på träsniderier. Här är man på jakt efter snidade krokodiler och flodhästar, men också en vapensköld med NSE:ts egna emblem att hänga upp i sin veranda hemma på campen.
Barou har hållit sig i bakgrunden hela tiden, men när slutsumman delges Patrik och Algot kliver han in med tydliga synpunkter på priset. En häftig diskussion på bambara vidtar och när den är slut har slutsumman ändrats från 160 000 CFA-franc till 120 000.
– Betydligt bättre pris, säger både Algot och Patrik med ett leende.

Borre på jakt efter bortslarvat bagage.

Borre fortsätter jaga bortslarvat bagage.

Vissa trossar känns igen på kamouflage-mönstret...

18.33, SÖNDAGSKVÄLL
Det är Borres tionde utlandsinsats – “den första var i Libanon tidigt 1990-tal” – och erfarenheterna från de, i kombination med ett norrländskt lugn gör att få saker får honom stressad. Inte trafiken i Bamako som skulle få en svensk trafikpolis att gråta. Inte mängden bortslarvat bagage vid ett av de två bagagebanden på flygplatsen. Eller de ibland dag-från-annan-föränderliga reglerna kring vad han som transportofficer får och inte får göra på flygplatsen.
– Det hjälper inte att hetsa upp sig själv eller vara otrevlig mot andra, säger han.
Just nu är han på jakt efter en trossäck som inte kom med dagens Timbuktu-resenär. Ett franskt och ett turkiskt flygbolag trafikerar Bamako. Det sistnämnda flygbolaget är just nu bäst på att inte lyckas kombinera passagerare och bagage på samma flight.
Han hittar trossäcken och är nöjd.
– Den kan jag skicka med tjänsteresenären som ska upp till Timbuktu 04.00 imorgon. Hon har bara handbagage, säger han.
Under sina insatser på Mali 10 kommer främst Borre och Markus göra resan till flygplatsen tur och retur ungefär 400 gånger, vardera.
– I torsdags åkte vi hit klockan 19.00 med sju resenärer och åter Midgård 21.00. Flighten som skulle gå strax före midnatt blev inställd på grund av oväder, så klockan 01.30 var vi tillbaka och hämtade dem. Sen skulle vi ut hit igen 04.00 med andra passagerare. Så ser många arbetsdagar ut, säger Borre.

Borre med mobilen under en kort kaffepaus.

Väl använd missionsring.

Dags att hjälpa passagerare som ska hem till Sverige genom malisk flygplatsbyråkrati.

Officiell blogg

Det svenska FN-bidraget i Mali består av en kontingent innehållande ett underrättelseförband och officerare som tjänstgör i olika staber. Som stöd till dessa finns en nationell stödenhet för logistik (NSE). Huvuddelen av den svenska styrkan är förlagd i Timbuktu och en mindre del i huvudstaden Bamako.

4 kommentarer

  • Magnus L 31 juli 2019 08:20

    Roligt att få läsa vilket jobb ni gör.

    Kör hårt Borre.

    mange

  • Sari W 30 juli 2019 21:33

    Vilket roddande! Det känns tryggt att veta att säkerheten alltid går först!

  • Per L 30 juli 2019 16:38

    Kul att få läsa om hur Borre och hans kollegor har det. Var rädda om er , är rätt stolt att fått gjort mission tillsammans med Borre i Bosnien 93. En riktigt klippa är vad du är.

  • Greger M 30 juli 2019 08:09

    Intressant att få lite inblick i hur hur arbetet löper på i Bamako.

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *