Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

En resa till skjutbanan

Malistyrkan

Julen är förbi och vi börjar blicka vidare mot det nya året. Utbildningen fortsätter även i insatsområdet och strax nordost om staden Timbuktu finns en skjutbana som Mali 09 då och då använder. Det är en resa som även gör oss påminda om hur läget är i Mali.

Oftast är det tidiga morgnar som gäller när vi ska besöka skjutbanan. En stabil frukost, fylla fordonet med vatten och ammunition och sedan genomföra olika kontroller. Det är mycket som måste fixas och vara i ordning innan vi rullar iväg. Turen till skjutbanan tar lite över en timme och ställer stora krav på förarna – det blandas körning i stadsmiljö med att rulla på stora öppna sanddyner.

– I staden är det väldigt smala gator och mycket tät och oförutsägbar trafik. Det gäller att man har koll på backspeglarna och vad som sker runt omkring fordonet. Sen när vi kör ute i sanden så gäller det att hålla avstånd och låta bilen köra lite av sig själv – det är som att surfa på vågor, säger Izadora, förare och signalist.

Sanden i Mali bjuder på många utmaningar och det händer att fordonet som vi färdas i fastnar. Ibland kan marken se hård ut och erbjuda bra fäste, men i själva verket är det tvärt om.

– Som förare gäller det att planera sin körning i förväg, något som jag misslyckades med genom att köra fast i det djupaste hålet i öknen. En nackdel med att vara förare är att man måste sitta kvar när alla andra går ut och gräver fram bilen.

Personalen som kommer från Skaraborgs regemente, P 4, är vana vid att köra tunga fordon. Stridsvagn 122 väger lite mer än en Galt.

Förutom att dagen blev ett kvitto på att våra vapensystem fungerar som de ska var det många som fick rulla utanför Camp Nobel för första gången.

– Det var spännande att komma ut och se Timbuktu och vardagen som många lever i. Vi fick uppleva allt från glada barn till små hyddor och plasttält som människor bor i. Man blir påmind och får en större förståelse för varför vi är här, avslutar Izadora.

Officiell blogg

Det svenska FN-bidraget i Mali består av en kontingent innehållande ett underrättelseförband och officerare som tjänstgör i olika staber. Som stöd till dessa finns en nationell stödenhet för logistik (NSE). Huvuddelen av den svenska styrkan är förlagd i Timbuktu och en mindre del i huvudstaden Bamako.

2 kommentarer

  • Kjell 31 december 2018 18:42

    Gott Nytt År på er Mali 09 och ett speciellt till Linn. Önskar Kjell och Ingalill

  • Fnu Snu 31 december 2018 17:45

    GOTT NYTT ÅR!
    Önskar en som varit lite väl ofta i TIM. Sköt om er och ett särskilt stort gott nytt till mikser! Håll ut och nyp Figge i örat från mig!
    PERGITE!
    //MB

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *