Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

”Utan oss flyger vi inte”

Jenny Kardell Sjöö

Besättningen på FM 02:s C-130 Hercules (tp84) består av sex personer. Två av dessa är lastmästare. ”Utan oss flyger vi inte”, säger Peter som är en av lastmästarna på plats i Mali.

En så kallad k-loader, en maskin som används för att lasta i och ur last ur flygplan, hör till det som FM 02 har flugit i Mali. Den fick plats med minsta möjliga marginal, och krävde många beräkningar av lastmästarna. ”Det största jag någonsin sett i en Hercules”, enligt en av dem.
Foto: Linus Longborn/Försvarsmakten

Som namnet antyder är lastmästaren ansvarig för lasten som flygs – att den kommer ombord på rätt sätt, att den placeras på rätt sätt och uppfyller de krav som finns på flygsäkerhet. Lastmästaren är också ansvarig för säkerheten för passagerare ombord.

          Många tror att det är ett jobb som kräver att man är fysiskt stark, säger Per, den andra lastmästaren som just nu befinner sig i Mali.

          Men så är det inte. Det finns inga kvinnor som är lastmästare, och det kanske beror på missuppfattningen att det här är ett jobb som kräver mycket styrka. Det viktigaste är förmågan att kunna samarbeta i en liten tight grupp, där alla har sin roll. Att arbeta i teamet som besättningen utgör är det bästa med det här jobbet.

Samarbetsförmåga – den viktigaste egenskapen hos en lastmästare. Foto: Linus Longborn/Försvarsmakten

Den som vill bli lastmästare söker till specialistofficer med så kallad kompletterande prövning, samma som för piloter men med andra krav. Utbildningen är totalt cirka tre år. Som lastmästare tillhör man transportflygdivisionen på F 7, men har världen som arbetsplats.

          Ibland får man nypa sig i armen, säger Per. Man får ju faktiskt se ställen man aldrig hade tänkt sig.

Att uppdragen för transportflyget varierar kraftigt blir tydligt när man ber besättningen berätta några historier. Peter har flugit danska forskare från en avlägsen forskningsstation på Grönland. Per har flugit kungens droskor till ett statsbesök i Holland och fick på vägen tillbaka både kungen och drottningen som passagerare. Det finns också en historia om några elefanter…

Vissa flygningar är allvarstyngda och svåra. Evakueringen efter den stora tyfonen i Filippinerna 2013 är ett uppdrag som många på transportflygdivisionen har starka minnen av. Efter tsunamin 2005 flög man hem avlidna svenskar. Oavsett last är det lastmästaren som leder verksamheten i lastutrymmet. Under insatsen i Mali har FM 02 genomfört medevacuppdrag med skadade patienter och flugit kistor med stupade FN-soldater.

Med hjälp av tabeller, manualer och beräkningar samt den egna erfarenheten ska lastmästaren se till att lasten, oavsett vad det är, kan flygas på ett säkert sätt.

Det är viktigt att lasten säkras på rätt sätt. Foto: Linus Longborn/Försvarsmakten

          Dels handlar det om flygsäkerhet, att piloterna vet hur mycket vi väger så att de kan starta och landa på rätt sätt. Tyngdpunkten i flygplanet måste vara rätt, och så måste vi såklart se till att lasten sitter fast ordentligt, berättar Peter. Sedan ska vi också se till det långsiktiga slitaget på flygplanet. Om man lastar fel kan flygplanet påverkas i längden, så att det helt enkelt inte håller så länge som det ska.

Arbetet för en lastmästare hos FM 02 i Mali är i grunden ganska likt arbetet hemma. I Mali utförs dock arbetet i ett betydligt varmare klimat och med en annan hotbild. Planeringscykeln är också kortare – uppdraget från FN kommer ofta dagen innan det ska genomföras.

          Det är inte samma framförhållning här, säger Per. Och när vi landar och öppnar rampen för att ta ombord den last vi ska flyga, så är det inte alltid som det som står där överensstämmer med det vi har fått veta innan. Då gäller det att snabbt kunna hantera de nya förutsättningarna.

Om lasten är passagerare, är det lastmästaren som är ansvarig för deras säkerhet. Foto: Josef Björnetun/Försvarsmakten Combat Camera

FM 02 har genomfört ganska många passagerarflygningar under insatsen i Mali, där typen av passagerare är lite annorlunda mot hemma. Många är civila FN-anställda eller malier som ska samverka med FN på olika sätt. En del har aldrig flugit förut, och många kan inte engelska. Missförstånd kan lätt uppstå. Till stöd för besättningen i att skydda dem, flygplanet, lasten och passagerarna finns flygsäkringsstyrkan. Den består av en patrull med flygbasjägare från F 17 och en hund.

          Vi har ett otroligt bra samarbete med dem, säger Per. De är en trygghet för oss och ett fantastiskt stöd. Att jobba ihop med dem har varit väldigt givande.

Det är lätt att tro att det räcker med piloter för att ett flygplan ska lyfta, men rubriken är helt sann – utan lastmästarna kommer Hercules inte i luften.

Ett 11 tons fordon ska dirigeras in i Herculesflygplanet. Foto: Linus Longborn/Försvarsmakten

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Det svenska FN-bidraget i Mali har under flera år utgjorts av ett underrättelseförband med huvudsaklig placering i Timbuktu. Nu har den svenska styrkan etablerat sig i staden Gao i landets östra delar, för att lösa andra uppgifter. Sedan tidigare finns och kommer även fortsättningsvis att finnas en nationell stödenhet för logistik (NSE) med placering i Bamako.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *