Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Slutgnällt om att vi borde behållit helikopter 4.

inifransett

När man läser sociala media där ämnen som rör marinen och helikoptrar så dyker ständigt åsikten att Sverige aldrig skulle ha skaffat helikopter 14 utan fortsatt med helikopter 4 upp. Enl. många så verkar hkp 4 varit toppen på helikopterutvecklingen och därför borde vi behållit den. Detta tycker jag är en synnerligen beklaglig intällning. Att vara negativt retrospektiv hjälper inte den personal som sliter varje dag med att både nyttja, underhålla och utveckla helikoptersystemet

Så varför har vi då helikopter 14? Svaret är enkelt. Äldre helikoptrar blir omoderna och slitna  vilket medför att man utvecklar nya helikoptrar som kan göra saker bättre än de gamla och även kan göra nya saker. Detta var exakt så man resonerade i FM på 90-talet. man hade flera olika helikoptersystem men ville sträva mot att bara ha två helikoptertyper vilket skulle förenkla underhåll och utbildning och på så sätt spara pengar.

Varför det blev just Eurocopter NH90 som anskaffades och anskaffningen av hkp 16 lämnar jag därhän och konstaterar att vi nu har tre helikoptersystem i FM(hkp 14,15 och 16) och det har FM att göra det bästa av. Helikopter 14 anskaffades för att i ett skrov kunna leverera samma förmågor som det tidigare krävdes hkp 4, SH89 och hkp 10 för att hantera.

Om vi ser på fördelarna med hkp 14 så är de:

  • Helikoptern är en systemhelikopter med lednings.-, flyg- och sensorsystem integrerade. Detta gör att personalen i kabin(taktikofficer, sonaroperatör, färdmekaniker)  i högre mån än tidigare kan avlasta piloterna och vice versa.
  • Hkp 14 ar en avsevärt bättre uppsättning sensorer än tidigare. Aktiv och passiv sonar, radar med avbildningsfunktion, elektrooptisk kamerautrustning samt sensorer för egenskydd och rems/fackelfällare till detta.
  • Extra hög kabin(182cm) Detta har flera fördelar dels vid landsättning av trupp men framförallt vid sjö/flygräddning och MEDEVAC då personalen i kabin slipper arbeta böjda eller stå på knä(som i hkp 10)
  • Det är en ny helikopter vilket säkrar uppgraderingar och tillgång till reservdelar för lång tid framöver.

Självklart har systemet nackdelar men just dessa är inte kopplade till själva helikoptern utan till svenska politikers oförmåga att tillföra de medel som FM behöver. Det som saknas på hkp 14 i sjöoperativ version är dels en datalänk på HF/VHF och UHF så att den kan kommunicera t.ex målinformation och sensordata med fartyg och andra helikoptrar och dels saknar den förmågan att bära och avfyra ubåtsjakttorped. Båda dessa funktionaliteter är upptagna i försvarberedningens rapport som saker som skall finansieras under nästa försvarsbeslut.

Jag vill avsluta med att hur mycket man än gärna vill så kommer inte HKP 4 åter i FM utan den är ersatt av hkp 14 och till det har vi oss att förhålla oss till. Hkp 14 kommer med tillförande av datalänk och torped tillsammans med dess dugliga besättningar och markpersonal att bli en  oerhört kompetent krigsmaskin som folk kommer att höja till skyarna när den väl skall bytas ut. För visst är det ju så att alla vill ha utveckling men ingen vill ha förändring och det verkar tydligen gälla helikoptrar också.

En eloge till helikopterflottiljens personal som jobbar med att flyga, drifthålla och utveckla hkp 14F trots alla ”experters” utsago att allt var bättre med hkp 4 även om det var en bra maskin men den har passerat sitt bäst-före-datum.

 

Hals und beinbruch.

Håkan

P.S tackar berörda för goda ingångsvärden rörande hkp 14 och hkp 4 D.S

Personlig blogg

Bloggen behandlar utbildnings-, organisations- och personalfrågor främst ur ett marint perspektiv.
Författaren är förvaltare och jobbar på Marinbasen.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *