Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Stödfartyg genom civil-militär samverkan

inifransett

Jag har fått en del reaktioner på mitt blogginlägg om många små rest färre stora fartyg för bastjänst och sjöburen logistik. En av är att om vi övergår till mindre men fler enheter som bara kan operera kustnära så tappar vi vår expeditionära förmåga då stridsfartyg på internationell insats behöver någon form av stödfartyg då våra stridsfartyg är tämligen små.

Min fundering kring detta landar i att för att få den förmågan när den behövs kanske vi borde titta på någon form av samarbete med ett rederi där vi kan ha ett avtal om ett lämpligt fartyg som kan ställas till vårt förfogande inom en viss tid och vars civila besättning kan kompletteras med militär personal och nödvändig materiel i containerlösning. Det som behövs är resurser för sjukvård, reservdelsförsörjning, verkstad, bränsle och oljor, sambandsmöjligheter, närskydd mm.

Går man vidare i tanken så skulle ett eller flera sådana fartyg om de är svenskflaggade kunna krigsplaceras som hjälpstödfartyg. Nyttja de framtagna containrarna och uppträda i områden med lägre hotnivå men där det finns behov av sjöburen logistik.

Det skulle även kunna finnas andra vinster med ett sådant arrangemang såsom att under viss tid nyttja den/dessa fartyg som stödfartyg vid internationella övningar utanför hemma farvatten samt som utbilningsplattformar i navigering och sjömanskap.

Ytterligare en lösning skulle kunna vara att Kustbevakningen och marinen gemensamt anskaffar ytterligare ett fartyg i Poseidonserien och anpassa det så att det även fungerar för marinens behov. När fartyget inte arbetar åt marinen ingår det i ordinarie verksamhet i KBV. Jag tror dock inte på isbrytare i denna kontexten då dessa har väldigt begränsad tillgänglighet för marina

Jag är fullt medveten om att det inte finns några pengar för detta i någon långtidsbudget men  finns en politisk vilja att vi skall ha sjöstridskrafter med expeditionär förmåga så kan detta vara en idé att realisera efter 2025 då Trossö och Carlskrona har passerat bäst före datum med råge.

Att nyttja civilt tonnage på detta  sätt är inget vi i Marinen är så vana med men i Storbritannien är de betydligt mer vana vid detta. Vill man veta mer om hur det fungerar där så kan man läsa ordinarie ledamoten i KÖMS Peter Ahlås utmärkta artikel ”Civil sjömilitär eller sjömilitär i kostym” i TIS i nedanstående länk.

https://www.koms.se/tidskrift/arkiv/nr-3-2018/

 

GMY

Håkan

Som exempel på fartyg har jag tagit ett koncept som marknadsförs av Damen Shipyards varifrån jag även tagit bilden.

84 meter, 3600 ton, bingar för 59 personer, 16 knop

 

Personlig blogg

Bloggen behandlar utbildnings-, organisations- och personalfrågor främst ur ett marint perspektiv.
Författaren är förvaltare och jobbar på Marinbasen.

1 kommentar

  • Furirjönsson 31 augusti 2020 17:14

    På Skippers blogg finns ett äldre inlägg där bla användandet av KBVs fartyg som hjälpstödfartyg redovisas.
    Tyvärr kan jag inte komma ihåg av vem men han var RO i flottan.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *