Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

My semester with the snowflakes.

inifransett

Titeln är tagen från en artikel som beskriver vad en 52-årig flottist med 25 år i Navy SEAL bakom sig upplever när han startar sina studier på Yale university och den dynamik han upplever tillsammans med sina svårartat yngre studiekamrater. Jag blev glad när jag läste denna eftersom den beskriver den positiva dynamik som man får när akademi och erfarenhet smälter samman både på ett känslomässigt och på ett intellektuellt plan.

I den brytningstid vi nu är mitt i mellan den gamla ordningens officersutbildning i form av enbefälssystemet och den nya upp delade med specialister och akademiskt skolade officerare så tycker jag mig märka dels en skepticism både mot det akademiska förhållningssättet och den yngre generetionen officerare som genomgått officersprogrammet.

Att skepticism uppstår är naturligt inför något nytt är naturligt. Folk lutar sig gärna mot det gamla beprövade även om det konstaterat ledd in i en återvändsgränd men denna skepticism får inte bli kontraproduktiv vilket jag anser att den är i FM just nu.

Skepticism och fördomar botas bäst med kunskap och respekt för varandras styrkor och att man kompletterar varandras svagheter. Vi har en akademisk officersutbildning med kandidatexamen, mastersexamen och tillslut ev. disputation men för att vi skall se fördelarna med den så behöver vi en gränsyta mellan äldre icke akademiska officerare och eleverna på Officersprogrammet.

Jag skulle önska att MHS Karlberg skapar en möjlighet för ett viss antal icke-akademiska officerare att följa eleverna under 2 v på. t.ex de stridskraftsspecifika taktikkurserna med uppgift att var ”katalysatorer” till tankar och diskussioner bland de övriga eleverna och då samtidigt få uppleva lite av det författaren talar om i artikeln nämligen intresse och respekt för vad den erfarne har upplevt och gjort i sin karriär.

https://gen.medium.com/my-semester-with-the-snowflakes-888285f0e662

 

GMY

Håkan

Personlig blogg

Bloggen behandlar utbildnings-, organisations- och personalfrågor främst ur ett marint perspektiv.
Författaren är förvaltare och jobbar på Marinbasen.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *