Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Målflyg som brandbekämpningsflyg.

inifransett

I årets upplaga av Almedalsveckan avhölls ett seminarium där SAAB talade om möjligheten att kombinera den målflygsverksamhet som SAAB idag bedriver år FM med den nu så hett eftertraktade förmågan flygburen brandbekämpning. Jag fick kontakt med moderatorn för seminariet och fick veta att tanken var att ersätta de nu tämligen föråldrade MU-2:orna med AT 802 Fireboss.

Målflyget som det ser ut nu består av 5 st MU-2(tvåmotoriga propellerplan) och 2st LR 35( tvåmotorig jet) Dessa plan ägs av FMV men opereras sedan 70-talet av civila firmor. Även huvuddelen av telekrigs, mät och måldragningsutrustningen ägs av FMV. Fördelen med detta upplägg har varit att den civila firman har kunnat flyga för utländska kunder och sedan hr firman betalat royalty till FMV för att de använder deras utrustning. Ett upplägg som fungerat mycket väl.

Just nu så så börjar flygmaterielen och delar av telekrigsmaterielen falla för åldersstrecket plus att nuvarande avtal med SAAB får ut i mitten av 2020. Så jag utgår ifrån att det utifrån detta förslaget kommer från SAAB.

Från min horisont så finns det inget dock av MU-2(se bild) längre då de är för långsamma och på så sätt finns det inget behov av ett ensitsigt flygplan med fartprestanda kring 300 km/h
Marinens krav på ett bra målflygplan är följande:

  • Hastighet mellan 700-900 Km/h
  • Kunna bära måldragningsutrustning.
  • Kunna bära telekrigssystem.
  • Kunna bära mätutrustning.
  • Ha både förare och systemoperatör.

Härvidlag så passar inte AT 802 Fireboss till detta även om det vore fantastiskt bra om upplägget hade kunnat funka men jag är väldigt skeptisk. Det är framförallt hastigheten och lastkapaciteten som blir problem eftersom marin målflygsverksamhet kräver en systemoperatör. Jag tror helt enkelt att planet inte kan fylla båda funktionerna på ett adekvat sätt. AT 802 Fireboss är dessutom bäst med pontoner då den kan landa på sjöar och fylla vatten istället för påfyllning på flygbas. Dessa pontoner sänker den redan låga farten ytterligare.

Idén är god med inte för Marinens del. Utesluter dock inte andra intressenter(Armén, FMV?) i detta med ur mitt marinperspektiv så är det inget målflyg för oss.

Bifogar en länk taget från en av de portugisiska Firebossarna som är här nu och släcker samt bifogar en länk till en flygblogg med mycket material för den som vill inhämta fakta om flygverksamhet i samband med sommarens skogsbränder http://lae.blogg.se

GMY

Håkan

 

MU-2. Foto Håkan Lindberg

 

Personlig blogg

Bloggen behandlar utbildnings-, organisations- och personalfrågor främst ur ett marint perspektiv.
Författaren är förvaltare och jobbar på Marinbasen.

4 kommentarer

  • inifransett 29 september 2019 08:09

    Nej två LR35 räcker inte alls. Dessutom behövs en hel del ny utrustning till flygplanen. En ny målsökarsimulator b.la.
    Att köra omkring med utrustning konstruerad på 1960-talet som skall agera hot mot våra fartyg blir nästan löjligt.

    Håkan

  • Jonny 28 september 2019 13:27

    Räckvidd är dubblera men farten är lägre. Så sträckan jämfört med lr35 är jämförbar men fördelen är att vi kan ha flygplanet i luften 4 timmar eller mer. Nu är det inte samma flygplan då firebossen har en Vattenfall som utilityn saknar så det är idag 2 olika flygplan. Remsor kubikmeter i en last, idag några hundra liter. Idag 2 kapslar och med utilityn 4-6 st. Nu dubblera det iochförsig inte effekten i målet då det är olika sändare men kan ju använda starkare sändare så det bli koherent. Ett intressant koncept men som nu är överspelat och begravt. Kvar blir 2 st Lr35 och det räcker knappast.

  • inifransett 29 maj 2019 22:01

    @Jonny. Hur blir räckvidd och lastförmåga med en operatörsplats?

  • Jonny 29 maj 2019 18:04

    Last förmågan överskrider samtliga mu2 av ett flygplan av AT802. Den kan bära alla nuvarande störsändare och utmaningen är att driva dem kraftmässigt så visst kan AT802 vara en ersättare men frågan är huruvida det är möjligt. Ett adekvat målflyg bör vara hotlkt och då är det snarare UAV som är lämpliga ur fart och manöverförmåga.

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *