Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Mångsidig vedettbåtslösning

inifransett

Jag har tidigare skrivit om att jag anser att det finns ett behov av att skapa vedettbåtsdivisioner för att övervaka t.ex basområden och kustavsnitt där de mer kvalificerade enheterna inte räcker till. I detta inlägg avser jag utveckla dessa tankar hur de skulle kunna bemannas, utrustas och organiseras för att kunna vara en mycket mångsidig resurs för både FM, inkl Hemvärnet och Sjövärnskåren.

Grunden i mitt resonemang är att anskaffa ett antal mindre vedettbåtar i storleken 20-25 m som med radar och ev elektrooptisk sensor plus vanlig utkik kan bli utmärkta plattformar för kustnära sjöövervakning. Beväpningen skulle kunna vara 12,7 mm ksp eller 7,62 mm ksp plus möjlighet att lägga minor Dessa fartyg bemannas av Hemvärnet som i sin tur får stöd med rekrytering och utbildning av dessa besättningar av Sjövärnskåren som i sin tur får moderna fartyg att utbilda på.

Marinen har idag behov av fler plattformar och med ett antal dylika vedettbåtsdivisioner (4-5st, 2-4 fartyg/division) får vi ett antal mindre kvalificerade billiga enheter som kan gör mycket stor nytta. Förutom sjöövervakning och minering ser jag följande fördelar med sådana divisioner.

  • Sjövärnskåren kan disponera moderna fartyg för all sin utbildning och slippa hålla egna äldre båtar. Detta kommer att gagna rekryteringen då det är roligt att jobba med modern materiel plus minska arbetsbördan hos de lokala kårerna. Jag vill här särskilt poängtera nyttan med modern materiel för Sjövärnskårens utbildning då många av de ungdomar som utbildas där senare söker sig till yrken inom hela den svenska maritima sektorn.
  • Dessa fartyg kan nyttjas av SSS för navigationsutbildning. Idag är Officersprogrammet med nautisk inriktning dimensionerad av kapaciteten på skoldivisionen(5 ftg x 5 elever =25) Skall sjöstridskrafterna växa så behövs fler utbildningsplattformar.

Givetvis kommer detta förslag att kosta både när det gäller fartygsanskaffning och en kaderbemannad organisation för varje division. Det är min fasta övertygelse att  divisionschef, chief och uppbördsman behöver vara heltidsanställda för att ta hand om materielen och planera verksamheten.

Kan dessa divisioner lösa uppgifter både för Hemvärnet, Marinstaben, Sjövärnskåren och Sjöstridskolan så kan det nog inte bli effektivare än så.

Som exempel på ungefärlig storlek så har jag här tagit Amfibiekårens ledningsbåt 451.

Fakta

Längd: 23,5 m

Bredd: 5,1 m

Djupgående: 1,3 m

Deplacement: 39,9 ton

Foto Försvarsmakten.

 

GMY

Håkan

 

Personlig blogg

Bloggen behandlar utbildnings-, organisations- och personalfrågor främst ur ett marint perspektiv.
Författaren är förvaltare och jobbar på Sjöstridsskolan.

4 kommentarer

  • inifransett 12 juli 2018 09:20

    @Dennis Nyberg Amfibiekårens trossfärjor är en stor del av kårens sjörörliga underhåll och behövs som sådana. Dessutom är de inte särskilt lämpade som vedettbåtar.

    Håkan

  • Dennis Nyberg 12 juli 2018 07:34

    Det är en intressant tanke.

    Men varför vänta? Amfibiekåren har redan 12 trossfärjor med liknande spec. som 451,452. 1) Amfibiekåren har inte personal att bemanna dessa båter men behöver transportresursen. 2) Båtarna är redan inköpta 3) Utbildade fartygschefer finns redan i form av RO som vill arbeta tillfälligt 4) Maskinchefer finns redan anställda.

    Det enda som saknas för ditt koncept är diesel och vilja.

    Konceptet kan köras igång omgående.

  • inifransett 11 juli 2018 22:10

    @Jimmy.
    Är tyvärr tyvärr för dålig på detta med de nautiska behörigheterna för att kunna svara korrekt.

  • Jimmy 11 juli 2018 21:42

    Vore toppen med en sådan lösning!
    Hemvärnet skulle få en plattform att räkna med. Men jag vet att redan idag är det svårt med behörigheterna som krävs. Antar att en N6 kommer att krävas. Detta medför att utbildningstid och sedan sjötid gör det svårt att få ihop det med ”frivilliga” som har andra civila jobb.
    En lösning är att även att göra en översyn av behörigheter och klassning av tänka fartyg.
    Mvh hoppfull båtchef

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *