Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Detta med autonoma farkoster.

inifransett

Har i veckan deltagit i diskussioner där modeordet drönare förekommit i lite varierande kontexter. Jag blir lika förvånad som tidigare att det diskuteras som dessa autonoma farkoster på vattnet, under vattnet och i luften är allena saliggörande vilket jag anser att de inte är.

Något som tillskyndarna av dessa teknologier konstant glömmer bort är att skall man hantera något på sjön så krävs det sjömanskap för att det skall fungera att få ombord/starta/sjösätta prylarna i fråga, att personalen skall hinna lära sig och vara i tillräckligt antal för att hantera objektet i fråga samt att det finns något som heter väderpåverkan.

Att tala om hur mycket personal en dylik farkost kräver är en diskussion som jag inte fått uppleva. Det kan ju faktiskt bli så att det krävs både hanterings-, underhålls- och operatörspersonal för att nyttja utrustningen och då pratar vi om större besättning vilket kräver fler bingplatser som i sin tur kräver större fartyg. Det gäller alltså att inte bara tänka till rejält på vilken taktisk funktion autonoma farkoster skall fylla utan även diskutera hantering, underhåll och operatörsmässiga krav. Det kanske inte är värt att ha en drönare ombord om den kräver 6-8 personer extra i besättningen.

Detta tarvar en rejäl genomlysning.

GMY

Håkan

Personlig blogg

Bloggen behandlar utbildnings-, organisations- och personalfrågor främst ur ett marint perspektiv.
Författaren är förvaltare och jobbar på Marinbasen.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *