Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

En arbetsgivare – 1000 befattningar – Tungtransportsoldat

Inblick på P 4

Hej Viktor, tungtransportsoldat, vad gör du på jobbet – egentligen?

En vanlig dag på jobbet för mig är svår att beskriva. Det kan handla om att repetitionsöva lastning och lossning på våra trailers och släpvagnar, genomföra transporter till diverse regementen och städer runt om i Sverige för lastning eller lossning av vagnar som ska renoveras eller övas med. Sen kan många dagar bestå av vård, däckbyten och hjulbultskontroller. Vården kan man tampas med, men när det kommer till däckbyten och hjulbultskontroller så kan det vara bra att ha spänstig rygg och friska knän. På våra dragbilar med trailers så finns det totalt 34 däck per ekipage som går i backen och som är viktiga att hålla koll på. På hjulbultskontrollerna är det 96 hjulbultar som ska momentdras.

Men för att inte tappa ljuset i tunneln så får man faktiskt se större delen av landet. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag varit hela vägen från Jokkmokk och Haparanda i norr till Österlen och Landskrona i söder. Från Röros (Norge) i väst till Gotland i öst.

Vad krävs för att kunna ha din befattning?

Det absolut lägsta kravet är B-körkort och att man har genomfört en godkänd grundläggande militär utbildning. Det är såklart bra om man är motorintresserad men det är inget krav. Vi kör ganska mastiga maskiner som är stora, höga och breda med en hel del vrid i sig. Vi lastar de flesta av Försvarsmaktens fordon när vi kör våra transporter. Det kan gå från en liten Terrängbil 11 hela vägen till Stridsvagn 122 och Ingenjörsbandvagn 120. Uthållighet är en mycket god egenskap om man vill jobba hos oss, med tanke på att vi vid enstaka tillfällen inom ett dygn ska kunna köra upp emot 94 mil under 18 timmar. Nästan hela vägen från Skövde till Skellefteå.

Utöver dessa ”baskrav” är det viktigt att ha en trevlig inställning, vara nyfiken och ha viljan att lära sig nya saker. Jag har jobbat på 1. Tungtransportkompaniet i över tre år och upptäcker nya saker nästan varje dag om hur lastbil och trailer samspelar ihop med styrande axlar och hela köret. Jag blir lika upprymd varje gång.

Har du någon dold talang?

Ja, den är lite klurig. Jag är en hemkär skaraborgare, gillar platåberg, slättsjöar och tranor. Så jag skulle säga att jag är lite ”above average” angående kunskap om fågelarter.

På tal om det, visste ni att det räknades till 27 300 tranor vid Hornborgasjön 3 april 2019?

 

Personlig blogg

Välkomna till Skaraborgs regementes, P 4, blogg. På denna sida kommer du att få en inblick i regementet och kan följa vår verksamhet.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *