Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

The longest trekk

idrottiforsvaret

Det är vår på Reunion Island vilket innebär i våra mått mätt varmt och fuktigt. VM i multisport har nu pågått i ett drygt dygn och den inledande etappen, närmar sig ett slut för tätlagen, man har avverkat 10 mil och 8000 höjdmeter uppför i tuff terräng. Öns högsta punkt vid Piton des Neiges som mäter 3069 meter har tätlagen passat på att ta under morgontimmarna, det är fortfarande lag på väg uppför då mörkret har lagt sig på ön. En smal slingrande stig med extremt tät vegetation gör att den ibland försvinner och det går inte att hålla hög fart. Man kan dock se på lagen att energin tryter i benen, att sömnbristen gör sig påmind och att värmen kräver sitt. Vid nästa anhalt, eftermiddag/natt svensk tid, möter lagen sina i förväg utskickade lådor med ny utrustning, rena kläder och mat för kommande dygn. Där tar man med sig sina uppblåsbara kajaker för att under kommande dygn växelvis paddla, löpa och där terrängen kräver nyttja sina rep för att ta sig vidare. Hur går det då för lagen? Silva/Haglöfs har kört hårt och banat väg under större delen av dagen, fransmännen, Naturex, har besinnat sig efter en ursinnig start. Tätt därefter kommer storfavoriterna Avaya som med stabil fart uppvisat styrka i de kraftiga stigningarna och som ett diesellok passerat lag efter lag. SAFAT ligger inom 1tim med synbar kontakt till Ryssarna, Red Fox strax före. Det finns flera taktiska moment framöver där man inte får gå ut på vissa passager efter mörkrets inbrott, sk ”darkzons”. Här kalkylerar man sin fart och jagar för att komma ut på sträckan innan ”fönstret” stänger vilket ger en fördel mot bakomvarande lag. Om några timmar kan tätdiskussionen vara avgjord eller inte…

kl 15.00 sv tid : Men så blev det inte! Inget lag fick gå ut på nästa etapp alla lag som kommer in till TA 1 får snällt vänta på att dagen ska gry och ljuset gör det säkert att fortsätta. 0-0 inför omstarten, dock har de lag som tagit ut sovtid innan TA 1 en fördel vilket tätlagen chansade på att ta ut senare. Det här blir än mer ovisst.

Foto: Aya Kubota/ Raid in France

Personlig blogg

Bloggen om idrott och tävling i Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *