Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

VM – en oviss historia

idrottiforsvaret

Hur ser denna tävling ut, vilka är lagen att hålla koll på, vilka gynnas av upplägget?

Årets tävling har samlat i princip alla topprankade lag i världen. Det gör att det finns minst tio lag som har kapaciteten att vara på pallen. Vi nämner inte alla här utan jag plockar sex högintressanta lag som kommer att utmana om titeln – Världsmästare 2018. Favoriter – Avaya är laget från Nya Zeeland som har pressen på sina axlar. De har vunnit övertygande fem gånger under de senaste sex åren. Deras styrka ligger erfarenhet, hög fart när så krävs och kylan att ta sömnstopp då andra tvekar. Som andra lag från Nya Zeeland är havspaddling deras joker men då hela laget kan lägga en sub 45 mil tre dygn in i ett race så förstår ni vilken kapacitet de har. Problemet för utmanarna är att de gör nästan aldrig några misstag.

Det finns några lag som har farten att kunna utmana, främst är troligen svenska Silva/Haglöfs med Björn Rydvall åter i kaptensfunktionen. Bra orienteringsförmåga, snabb trekking och ett lag som inte räds höjdkurvor.  Här skuggas de av vårt eget lag SAFAT. I årets upplaga har SAFAT två nya medlemmar vilket gör dem något oförutsägbara men den personliga kapaciteten för att hänga med finns. Om Oskar Svärd spikar orienteringen, om laget fattar bra gemensamma beslut och om inga tekniska eller medicinska problem inträffar då blir det spännande att följa SAFAT hela vägen mot mål.

Under de senaste åren har Estländska laget ACE ständigt varit i topp 5, ett resultat av hårt tävlande och de har 3 orienteringsvärldsmästare i laget. Några orienteringsmissar är inte att vänta däremot är frågan hur de klarar 17000 höjdmeter, något som de själva är osäkra på. Är de med i täten efter två dygn då blir de att räkna med.

Lozere är ett fransk lag som de senaste två åren visat sig kunna hålla hög fart långt in i racen. Deras styrka ligger i krävande MTB och forspaddling. Banlayouten med en avslutande hård MTB sträcka kan vara till deras fördel, vi får se om deras nygamla navigtör Rudy Gouy leder laget rätt.

Ett lag som inte nämns i förhandstipsen är det Ecuadorianska laget Movistar, de är i princip födda 2500 möh, är vana med väglös terräng. Nu har banlägggaren lagt en brutal inledning på tävlingen som innebär 8000 m positiv höjdtagning, en trecking som för de snabbaste beräknas ta 38 tim, jag tror Movistar gynnas av detta. Sen är frågan hur de förmår att hänga i.

Något som är säkert är att några av lagen nedan också kommer att vara med, håll koll på FMR, 400team Naturex, Columbia Vidaraid, Blizzard och Sanlam Paited Wolf. Givetvis blir det kul att se hur våra svenska kollegor hanterar konkurrensen, vi finner dem i SWECO och Naturkompaniet, i det sistnämnda axlar vår kollega Johan Lilja kaptensrollen.

Vad är att vänta av banläggningen?

Stenhård öppning med två dygns trecking och nästan 8000 höjdmeter, redan vid TA1 har det utkristalliserat sig vilka lag som kommer att vara med och vilka som är avhakade. Därefter lite paddling, repmoment, cykling och återfyllnad innan nästa trecking slår till. De lag som är samlade inom ett par timmar vid Ta5 är med största sannolikhet de lag som slåss om pallen. Multisporttävlingar av denna typ innebär mycket taktik, nu tvingas de tävlande till 12 tim sömn under perioden. Det är ännu inte klart hur denna tid ska tas ut, dessutom finns sk ”darkzons”, platser som inte får passeras i mörker. Givetvis kan allt hända och inget är klart innan den avslutande paddlingen tar vid.

Nedan kan du studera den utmanande banprofilen och hur de tävlande tar sig fram.

// Jan-Henrik Bäck

Personlig blogg

Bloggen om idrott och tävling i Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *