På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 220326

HMS Gladan

Sista biten!

Hallå där hemma! Nu har vi påbörjat den sista sträckan mot A Coruña. Men ni måste ju självklart undra vad som har hänt sen sist vi hörde av oss.  Vi fick lägga till i Lissabons örlogshamn där det snabbt blev uppenbart att det vi i svenska marinen tycker är stora fartyg kanske inte riktigt stämmer överens med internationella mått.

Två dagar till kaj med permission och för att alla skulle få möjlighet att komma av fartyget och få möjligheten att uppleva Lissabon så fick ena vaktlaget permission ena dagen och andra dagen efter. Permissionerna spenderades på många olika sätt, vissa satte sig på närmsta restaurang och bara slappnade av, andra valde att åka till Lissabons akvarium och några shoppade lite. Men överlag så var det uppskattat av alla att få lite vila och fritid.

Vi fick också möjligheten att besöka Portugals version av HMS Gladan, NRP Sagres , ett segelfartyg på 89 meter med 22st segel. Alltså något större än Gladan(Mer än 2 gånger så stort). Det var väldigt intressant att få se skillnaden mellan de två fartygen, t.ex. så har NRP Sagres tre stycken roder som sitter ihop till ett stort när HMS Gladan bara har ett. Men det fanns också många likheter mellan fartygen. Så som att ankaret ombord dras med handkraft och att alla ordrar ombord blåses ut med en skepparpipa. Det var en väldigt trevlig vistelse och väldigt uppskattat av dem som fick komma ombord!

Som vanligt med besök i andra länders örlogshamnar så var det ju höga krav på örlogsmässighet ombord, aka puts och studs, då vi agerar representanter för svenska marinen och Sverige. Vi fick också besök av Amiralen .

Men nu är vi påväg mot slutmålet och många känner att hemlängtan sakta men säkert börjar krypa sig in. Vi hoppas på bra väder de sista dagarna och att ni där hemma har det bra.

 

Tjingeling Badring

Mvh Grundell

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *