På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 200220

HMS Gladan

Hej alla glada läsare, 224 Birgersson och 232 Johansson här! Klockan är nu sent på kvällen och en dag till ankars vid Arguineguin har nu passerat. Flera av oss har nog funderat kring vad man kan ägna en hel dag åt på en båt utan att segla, men det har blivit väldigt klart att det alltid finns saker att göra – det finns otroligt mycket att lära sig vad gäller sjömanskap. Dagen har bl.a. ägnats åt att ro valbåt, manövrera RIB:en och lektioner i att hantera knopar och tampar. Om man vill vara lite filosofisk så kan man se en tydlig historisk utveckling genom att gå från att ro en träbåt, till att kunna färdas i 30 knop genom att bekvämt gasa med ena handen. En rolig upplevelse för allihopa, för att inte tala om konsten att embarkera en båt som ligger och guppar 2 meter ner från relingen på ett elegant sätt.

Vädret idag har definitivt gett en guldkant på tillvaron och varit en väldigt tacksam kontrast till Sveriges februariväder. 23 grader med klar himmel har underlättat för uppehållandet av ett högt stridsvärde, vi har med andra ord mått väldigt bra idag. Många av oss har blivit rödare än tomater och själva fått lära oss att solskyddsfaktor är väldigt användbart kring de här breddgraderna.

För att sammanfatta det så har vi som besättning börjat bli varma i kläderna. Sjösjukan har lagt sig och rutinerna ombord på fartyget börjar sätta sig. Vi har nu passerat stadiet där man enbart fokuserar på att inte må illa, till att verkligen se fram emot att få fortsätta resan och ta till oss ännu mer lärdom. Imorgon sätter vi segel tidigt på morgonen och tar oss vidare till nästa destination. Fortsättning följer!

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *