På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 180419

HMS Gladan

16 april 2018,

Hej till er alla därhemma!

Klockan är nio, en temperatur på sköna 19 grader och en sval havsbris som då och då svalkar patrullen som precis har gått på. I nuläget är vi sju elever, men i natt ska vi bli fler tack vare eleverna från Bernadotte gymnasiet som ska följa med på denna resa tillsammans med oss.

Full av förväntan vaknade jag idag till en mulen dag. Men molnen gav rätt snabbt vika för en klarblå himmel och solsken.  Då detta var vår första dag ombord var påmönstringen det allra första vi gjorde. En upplevelse i sig! Man skulle först klättra upp i (masten längst fram) runda denna för att sedan upprepa samma med (den andra masten).  Jag skulle aldrig ha trott att det skulle gå så lätt, det kändes som om man bara flög fram över (saken man klättrar uppför), dock hade man inte mycket tid övers för att begrunda utsikten då man snabbt skulle tar ner sig igen för att släppa fram de som kom efter en.

Efter att alla hade klarat av sin påmönstring började vi med den första delen av vår utbildning, nämligen gör klart skeppet för losskastning. Jag skulle gärna vilja beskriva denna process för er, men de cirka trehundra benämningar på varenda tamp, snöre och förfarande har tyvärr försvunnit ur mitt minne lika snabbt som de radades upp av våra entusiastiska lärare.

Under dagen gick temperaturen närmare 26 grader och då vi nyss hade överlevt vintersolen hemma i Sverige, badade vi alla i solkrämen, allt för att undvika den så bland turisterna populära kräftröda färgen. Vissa lyckades inte helt med denna bedrift och är nu stolta ägare till varierande solbrända mönster, från den permanenta klockan på handleden till de klassiska solbrillorna. Merparten av dagen sprang vi också runt med fodrade byxor som definitivt inte bidrog till att sänka vår kroppstemperatur. Men anblicken av ungefär hundra liter i flaskor som bara väntade på att bli lastade ombord lyckades i alla fall släcka vår törst.

Senare under eftermiddagen fick vi se lite mer av Las Palmas och med lite mer menar jag att vi joggade till en löpsträcka för att genomföra dagens fys, i försvarsmakten kommer man aldrig ifrån den heliga måndagsfysen. Dock var vårt lidande inte slut med detta, efter en utomordentligt god middag fick vi den svårt genomförbara ordern att tömma frysen på glass, vad gör man inte för att köket ska ha mer plats för frysvaror.

Med Hesouns odödliga ord

:”Det är imorgon det riktiga steket börjar.”, avslutar jag detta korta brev och hälsar alla därhemma, speciellt min lätt avundsjuka lillasyster som säkert ligger under minst tre täcken och femtio filtar och fortfarande fryser.

Kramar Cecile

 

19 April kl 0025

Position: någonstans på atlanten

Kurs: 045

Vindstyrka: 5 m/s

Hastighet: 6,5 knop

Slutdestination:  Vigo, Spanien

Sinnesstämning:  Trött men god.

Hundvakten , nattens vakt, har precis börjat. Vi lämnade däck där vi nyligen observerat tre delfiner som leker i svallvågorna kring skeppet för att gå ned i navigationshytten och skriva detta brev. Ögonen har något svårt att ställa om från det mörkaste mörker till navigationshyttens ljusa datorskärm.

Nattens himmel är klar och vi har nog aldrig sett så många stjärnor. Det känns konstigt att tänka att det är samma stjärnor som hemma.

Dagarna som gått har redan bjudit oss på mycket, både ont och gott. Den jobbigaste omställningen har varit att anpassa sig efter livet till sjöss med sjösjuka och att vakna mitt i natten för att jobba. Samtidigt möts den med stor uppskattning för hur vackert det är här. Hur långt man än ser är det bara vatten. Från utiken uppe i förliga masten kan man ana jordens runda form och i vågbrytningen syns mareld likt norrsken under vatten.

Under dagens gång har vi stött på Danmark, en fullriggare och skolfartyg från Danmark. Vi ställde upp på babord sida för att hälsa. Danskarna ropade något oförståeligt och så var de snart bortom synhåll igen.

Segel som är hissade är stormstock, klyvare, stagfock och storsstängstagselgel . Imorgon förväntas vi kunna hissa samtliga segel och öka hastigheten för att nå vår slutdestination på söndag eller måndag.

 

Sjömännen 109 Persson & 321 Hesoun.

 

 

19 april kl 20:37 lokal tid

Efter drygt två dygn till sjöss börjar de flesta eleverna komma in i rutinerna, och sjöbenen växer till sig. Gladan seglar med en huvudkurs på ca 045 grader. Vi siktar på Gibraltar sund just nu. Cirka 70 Nautiska mil västnordväst om Agadir. Vi hoppas fånga den fina vinden som kommer ut från Gibraltar med början i natt, vi får se. Det är ca 635 Nautiska mil kvar till Vigo, farten har legat mellan 5,5 – 8 knop så här långt. Segelsättning: Stormstor, Gaffelfock, Stagfock och klyvare.

MVH från BloggO

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Lena Tolfvenstam 20 april 2018 07:21

    Äntligen, som vi tittat och uppdaterat sidan!
    Spännande att läsa era reflektioner och hur det går för ungdomarna. Hoppas att alla klarat sig bra från sjösjukan.
    Det är med en sting avundsjuka jag läser om stjärnor på en klar himmel och delfiner!
    Är helt övertygad om att det är och blir en upplevelse och erfarenhet som eleverna bär med sig genom livet.

    Med vänlig hälsning, Lena, Daniels mamma

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *