Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 180210

Jacob Nelander Fagerberg

God morgon, god middag eller god kväll.

I en spansk hamn, 24 mil väster om Afrika, stod 2 förvirrade rekryter på däck ombord HMS Gladan, marinens stolthet. Det var mörkt. Ljudet från vägen på andra sidan hamnen, vindens vinande och vågornas skvalpande mot skrovet var det enda som hördes. Klockan var 06:32. Nere i den mörka och svettluktande trossbotten tändes plötsligt ljuset. Ljudet av trötta, stönande individer med Meatloaf sjungande i bakgrunden lät genom storluckan som gjorde de två rekryterna, som stod och argumenterade om macken heter ”skäll” eller ”kjell” blev nu ännu mer förvirrande. En hel kvart senare hade de blivande sjömännen klätt på sig uniformen, bäddat sina sängar och stuvat undan sina hängbingar preussiskt. Till frukost serverades det gröt, biff och bearnaise (rester fån gårdagens middag).

Efter rigoröst skrubbande av däck, durk, skott och polerande med hundra kilogram mässingputs presenterade sekonden dagens upplägg. Det bestod av 6 stationer där vi i lika många grupper gick runt och hade lektioner med nyckelbesättningen. Lektionerna var väldigt bra och vi lärde oss massor. Hur man ror örlogsrodd, sjötermer, dirkar och backslag, sambandsmedel och allt möjligt om ankare var några av de saker vi fick lära oss.

Senare under dagen kunde man se ett gäng amatörer, några i det klassiska blåa popplinstället, springa via hamnen till en strand någon kilometer ifrån platsen där fartyget ligger förtöjt. Där på stranden bedrevs en lektion i fysisk fostran, exemplariskt ledd av 1:a kocken. Joggningen tillbaka var i form av ett ankled där samtliga höll i en gemensam tamp. Det kändes lite som att vara en fånge fastlåst med dem framför och bakom med en kätting, fast roligt.

Dagen avslutades med en exceptionellt god middag och en filmvisning av en segling från 2006, där Falken var med i ett större internationellt evenemang och seglade ner via Nederländerna och Portugal till Cadiz, Spanien.

I övrigt får vi mat och vatten och mår bra.

131, Olsson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *