Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 180207

Jacob Nelander Fagerberg

God kväll kamrater!

Sent på måndagen landade rekryter i Las palmas från kungliga Sjöstridsskolan, när vi klev av bussen i kaj så möttes vi av två enorma master, bländande skinande mässing och en väldrillad besättning. Det var HMS Gladan.

Dagen där på börjades med den traditionella ombord mönstringen som innebar att hela besättningen klättrar upp och ner för de gigantiska och lätt svajande masterna. Det var lite små pirrigt i en början men sedan gick det som på räls. Denna typ av ”sjömansprov” är till för att se om alla i besättningen är kapabla till att kunna arbeta, där uppe 30 meter från atlantens svidande salta vatten. Toppgasten måste kunna vara kapabel till att arbeta i vindar över 20 ms och vågor lika höga som hyreshus.

Nu har vi varit ombord på skonerten i två dagar men allt är fortfarande nytt och spännande. Det vi har gjort hittills är en ytlig fartygsorientering, överskridande utbildning i sjömanskap och väderorientering.

Egentligen skulle vi ha kastat loss idag men på grund av riktigt taskigt väder blev vi kvar på kaj och lärde oss skeppets uppbyggnad och yttre konstruktion vilket var väldigt givande.

Jag undrar fortfarande hur vi som är oerfarna och unga ska kunna tygla detta 39 meter långa, 225 ton tunga och 31 meter höga fartyg. Men det kommer väl visa sig för om några dagar lämnar vi tryggheten i hamn och ger oss ut på det oförsägbara världshavet.

Rekryt: Ugurlu

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *