På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 120217

gladanochfalken

Utanför Las Palmas                                                                                                    2012-02-17

Resebrev

När vi kom till flygplatsen i Rygge (Norge)och skulle checka in bagaget så gick jag fram till kvinnan i incheckningen som då frågade efter pass och biljett, jag gav henne biljetten och började rota i väskan efter passet vilket jag snart insåg att jag hade glömt hemma. När jag hade meddelat att jag inte hade passet med mig så visste jag att jag inte skulle hinna med planet då incheckningen stänger 30 minuter innan avgång. Då behövde passet komma på plats samt en ny biljett för att kunna vara med på resan, passet kom på plats tack vare en mamma till en i klassen över mig samt att vår lärare beställde en ny biljett via Barcelona. resan till Barcelona gick bra förutom att planet var 40 min försenat, väl vid bagageutlämningen så ringde jag läraren för att få reda när planet gick, vilket var tur eftersom att det visade sig att det gick hel då klockan var 20 över. så jag skyndade mig till incheckningen för att hinna med då de vanligtvis stänger 30 min innan planet avgår. Men det visade sig att det flygbolagets incheckning stängde 40 min innan planet avgår, vilket betydde att jag hade missat incheckningen med ungefär fem minuter vilket i sin tur betydde att jag hade missat planet. Då kom en snilleblixt från ovan som kom på att jag kunde åka till Bryssel där klasskamraterna mellanlandade, därifrån hade jag dessutom en biljett till Gran Canaria. Så jag gick och skulle boka en biljett till Bryssel så visade det sig att planet var fullbokat och eftersom det inte gick några direktplan till Gran Canaria så beslutades det att jag skulle sova över och ta första planet dagen efter, när jag kom till hotellet visade det sig att planet jag skulle ta gick 21.05.

Dagen efter så checkade jag ut på hotellet kl.12 och tog skjutsen till flygplatsen kl.15, sedan var det bara att vänta på att planet skulle gå. När incheckningen äntligen öppnade så checkade jag in mitt bagage och begav mig till Gaten, när planet ankom och vi fick gå ombord så tog det väldigt lång tid för alla att ta sina platser. Men så småningom så kom vi iväg och resan gick bra, när vi kom fram till Gran Canaria så låg redan vårt bagage på bandet vilket jag inte märkte, så jag stod och väntade i en kvart på att bandet skulle börja mata bagage, men jag såg som tur var en från mitt plan som tog en väska där det låg några väskor. När jag såg efter lite noggrannare såg jag en väska som skulle kunna vara min som det visade sig att det var, så jag tog den och gick mot utgången där det stod en taxichaufför där det stod ”Gladan” som jag tog kontakt med. När vi sedan var på väg till Gladan så märkte jag att spanjorer verkar tro att de runda skyltarna med nummer på verkar vara prydnad då taxichauffören höll 140 på en 80-väg. När vi kom fram så fick jag gå ner och sova för att sedan packa upp dagen efter.

Gladan 226 Rasmus Geller

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *